Egyre több repülőtér modernizálja működését a legújabb technológia alkalmazásával, a digitalizációban élen járó reptereken már robotokat használnak, kiterjesztett valóság segít az utasoknak tájékozódni, vizsgálják a blokklánc alkalmazásának lehetőségeit, és egyre több üzemeltető nyit a startupok felé. A digitalizáció hajtóereje a hatékonyság növelése, a reptéri élmény erősítése – hangzott el az SAP szoftvercég nemrég megtartott, nemzetközi repterekkel foglalkozó konferenciáján, Budapesten. Egészen új lehetőségek nyílnak a helyalapú ajánlatok kapcsán, hiszen a repülőtereken tavaly megforduló, csaknem négymilliárd utas 97 százaléka legalább egy mobileszközt is vitt magával. A konferencián elhangzott adat szerint a reptér-üzemeltetők több mint fele tervezi, hogy 2020-ra valamilyen helyalapú szolgáltatást is kínál majd az utazóknak mobilon keresztül. A SITA adatai szerint a múlt évben világszerte nyolcmilliárd dollárt költöttek informatikai fejlesztésekre a légikikötőkben. A beruházások tetemes része a kiberbiztonság erősítését szolgálta, és az SAP által szervezett konferencián kiderült, hogy ez nemcsak a repterek, de a légitársaságok számára is kulcsfontosságú kérdés. Egy felmérés szerint ugyanis 95 százalékuk tervez valamilyen fejlesztést a következő három évben ezen a területen.
De rendkívül vonzó technológia a légicégek számára a mesterséges intelligencia (MI) is, 52 százalékuk készül arra, hogy három éven belül beveti ezt az eszközt, míg a repterek 45 százaléka tervez hasonló lépést. Sokan már most élnek a kínálkozó lehetőségekkel, a SITA felmérése szerint a légitársaságok 14, a repülőterek 9 százaléka már most is használ csetbotokat. Az előrejelzések szerint 2020-ra ez az arány 68, illetve 42 százalékra nő majd.
Mobiladatokkal dolgozik az a Live Airport nevű rendszer, amely egyetlen irányítópulton teszi áttekinthetővé a repülőtér komplex működtetését. Az adatok bekötésével többek közt láthatóvá válik, hogy hányan igyekeznek a reptérre az egyes autómegosztó alkalmazások segítségével, hatékonyabbá tehető a parkolás, és elkerülhető a tumultus az utascsarnokokban.
Valós időben nyomon követhető az is, hogy merre áramlik a tömeg a terminálokon, hogy milyen a helyi marketingkampányok, egyedi akciók hatékonysága, de előre látható az is, hogy mi a következménye egy esetleges járatkésésnek. Ugyanezen a felületen érkezik jelzés arról is, ha a földi kiszolgálók egyik targoncájában kimerülőben van az akkumulátor, és az irányítók gyorsan utasítást adhatnak a közelben tartózkodó karbantartónak. A mesterséges intelligenciával felruházott okoseszközök a teheráruk kezelésénél is szerepet kapnak, például a konténerek gyorsabb kezelését, ellenőrzését teszik lehetővé.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.