BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szenvednek a járműipar nagyjai

A világ vezető autógyártói a kereskedelmi háború, a dízel­gyilkos emissziós korlátozások és a Brexit negatív hatásait nyögik.

Kéthetes leállással búcsúztatja az októbert a legnagyobb brit autógyártó, az indiai tulajdonban lévő Jaguar Land Rover (JLR). Erősen megcsappant a gépkocsijai iránti kereslet az unióból való kiválásra készülő országban, de a kereskedelmi háborús övezetnek számító Kínában is beszűkült a piac, miközben uniós forgalmát a dízelautókkal szemben kialakult ellenszenv határozza meg. Az anyacég, a Tata Motors friss közleményében 57 114 jármű szeptemberi eladásáról számolt be, ez 12,3 százalékkal kevesebb az egy évvel ezelőttinél. Kínában 46 százalékos volt a visszaesés a vámvita miatt. A Tata hangsúlyozza, hogy a fenntartható növekedésre fókuszáló programjában a hatékonyság növelésére lesz szükség, miközben a termelést rugalmasan a globális kereslethez kell igazítania.

Ennek részeként a társaság legnagyobb angliai gyáregységében, Solihullban a dolgozókat fizetett szabadságra küldik, elbocsátások viszont a kényszerszünet miatt nem lesznek – egyelőre. A szlovákiai Nyitrán most elkészült üzem a Brexit szempontjából ideális időben kezdte meg a Land Roverek gyártását, a jóval alacsonyabb bérek miatt jelentős a megtakarítás, a termék pedig uniós eredetűnek számít, annak minden előnyével együtt. Az angliai munkások viszont rettenetesen elkeseredettek jövőjüket illetően: a Unite szakszervezet a média által a dízelekkel szemben keltett hisztériát és a Brexit kezelésében megbukott politikusokat okolja a brit autógyártás agóniájáért, a beszállítói lánc szétszabdalásáért – írja a BBC. Des Quinn, a Unite illetékese felhívta a figyelmet arra, hogy náluk gyártják a legtisztább dízeleket, de ebben az ellenséges hangulatban sokra nem mennek vele. A tavasszal bejelentett ezerfős leépítés vélhetően nem lesz elég, ahogy az is nyilvánvaló, hogy a JLR sem foglalkoztathatja Castle Bromwich-i üzemében a kétezer dolgozót heti háromnapos munkaidőben a végtelenségig.

A Jaguar versenytársai is nehéz helyzetben vannak, a szigorodó emissziós szabályok és a dízelek használatának korlátozása 20,5 százalékkal vetette vissza a szeptemberi autóeladásokat az Egyesült Királyságban. A megállapodás nélküli kilépés újabb sokkot okozhat a brit autóiparban, a Nissan, a Toyota és a Honda már figyelmeztette Londont a várható katasztrofális hatásokra, a BMW-hez tartozó Mini oxfordi üzeme pedig egy hónapos leállással „köszönti” a Brexitet jövő tavasszal, megelőzendő a just-in-time gyártási rendszer várható összeomlását.

A General Motors szerencséjére még időben eladta masszívan veszteséges európai érdekeltségeit a francia PSA konszernnek, ezért a Brexit csak áttételesen érinti. Az amerikaiak Kína miatt aggódnak, ottani eladásaik a harmadik negyedévben Donald Trump vámháborúja következtében 14,9 százalékkal, 836 ezerre estek vissza éves viszonylatban. A világ legnagyobb autópiacán csak Cadillacből tudtak többet eladni, a Chevrolet, Buick, Wuling és Baojun márka gyengén szerepelt. Nem így a Mercedes, amely szeptemberben rekordforgalomról számolt be, az első kilenc hónapot pedig 13 százalékos bővüléssel zárta Kínában. Összességében a németek nem örülhetnek: globálisan 8, Európában 10, odahaza pedig 17 százalékkal zsugorodott a forgalmuk, noha már valamennyi modelljük átment az új, szigorított emissziós teszteken.

VW kamionok parkolnak a parketten

A Volkswagennek a MAN és a Scania márkát magában foglaló teherautó-gyártó üzletága jövőre debütálhat a frankfurti tőzsdén, a cég a tanácsadó bankok kiválasztásával hamarosan elindítja az IPO folyamatát. Az elsődleges kibocsátás célja a forrásbevonás mellett az óriáskonszern méretének csökkentése és a decentralizáció. A Bloomberg 28-29 milliárd euróra becsüli a tőzsdei tranzakció volumenét.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.