Az unió csaknem minden ötödik lakója (19 százalék) 65 éves vagy annál idősebb volt 2017-ben. Kelet-Közép-Európában a legfrissebb adatok szerint az eltartott népesség aránya már csak Szlovákiában és Lengyelországban kevesebb 50 százaléknál. Magyarországon ez a mutató 2018 elején lépte át a lélektani küszöböt, ami a 2012-es 45,7 százalékhoz képest drámai változás. Ezzel párhuzamosan gyorsan nő az öregedési index is a régióban. Európa demográfiai kihívásai már évtizedek óta világosan láthatók a döntéshozók számára is, néhány évtizeden belül a régióban megduplázódik a száz munkavállalóra jutó időskorúak száma.
Az önkéntes nyugdíjpénztári ág bevezetése a régióban a 90-es évek végén kezdődött meg, válaszként ezekre a kihívásokra, és hogy csökkentse a függést az állami rendszertől. A legtöbb esetben a nyugdíjrendszerek kötelező pillérére támaszkodva kezdődött az új ág építése, és már néhány év múlva látszott, hogy nem fenntartható. A magas kezelési és portfóliótartási költségek nehezen voltak hozzáilleszthetők a rövidebb hátralévő életciklusokhoz. Emellett a rendszer bevezetése magában hordozta a kötelező ág bevételcsökkenését, amire a régiós kormányzatok magasabb kötelező hozzájárulással vagy megemelt nyugdíjkorhatárral reagáltak.
Az Erste friss elemzése áttekinti a régiós országok rendszereinek kialakulását. Romániában viszonylag későn, 2008-ra épült ki a hárompilléres nyugdíjrendszer, amely a felosztó-kirovó ág mellett egy kötelező magán- és az önkéntes harmadik ágat tartalmazta egészen a legutóbbi időkig. A változások után, amelyek a bevezetett szektoradó mellett szabályozták a rendszerhez tartozó kötelező tőkekövetelmények megemelését és a nyugdíjpénztári költségszint maximálását, most az egyénnek lehetősége van arra, hogy kilépjen. Szlovákia hasonló rendszert felépítve eleinte a befizetések kezdeti csökkenését tapasztalta, majd a hitelpiaci válság után radikális döntést hozott: kötelezővé tette szinte a teljes részvénypiaci portfólió leépítését, ami a hatalmas tőkeveszteségek leírásával járt. Ezek után valamennyi szlovák alap csak nagyon alacsony kockázatú kötvénypiaci eszközzel töltötte fel a portfólióját.
Az Erste értékelése szerint a magyar rendszer szintén a globális válság idején szembesült a konszolidáció szükségszerűségével. Az első értelmezésben világossá vált, hogy a tőkepiaci ingadozás extrém módon érinti a nyugdíjpénztárban felhalmozott eszközöket, amelyekre így – a kiszámíthatatlanságuk miatt – a központi költségvetés sem tud támaszkodni a tervezésben. Az elemzés párhuzamot von a magyarországi magánnyugdíjpénztári rendszer 2010-es visszaállamosítása és a jelenlegi lengyel változások között. Lengyelországban a magánnyugdíjpénztári ágat 1999-ben vezették be, ez a rendszer második pillérét jelentette. A kormány ezt 2011-ben részben felszámolta. A most vita tárgyává váló tervezet szerint a 16 millió lengyel magánnyugdíjpénztári tag dönthet, hogy az állami rendszerhez kíván-e csatlakozni, vagy egy teljes mértékben magántulajdonú, örökölhető számlára utalja a megtakarítását. Mindkét esetben a nyugdíjkorhatár elérése után lesz hozzáférhető a megtakarítás, az állami rendszerbe való visszatérés díjmentes, de adóköteles, a saját számla átirányítási költsége 15 százalék, de adómentes.
Az Erste véleménye szerint a lengyelországi változások mögött egyértelműen a választásokra készülő kormány fiskális stimulusterve áll, amely komoly teher a költségvetésnek. Az ING számításai szerint a lépés 2020-ban és 21-ben 24 milliárd zlotyval csökkenti a lengyel kormány finanszírozási igényét, ezzel javítva az adósság és a deficit mutatóit. Az elemzőház szerint még kérdéses, hogy az ESA 2010 módszertan engedélyezi-e az említett összeg feltüntetését kormányzati bevételként.Az Erste elemzői különösen aggasztónak tartják azt a régiós trendet, hogy a nyugdíjkorhatárt csökkentik vagy az emelését megtiltják, miközben a várható élettartam Kelet-Közép-Európában is növekszik.
A régió legtöbb országában a valódi átlagos nyugdíjba vonulási kor alacsonyabb is lehet a jogszabályok alapján várhatónál. Az osztrák elemzőház számításai szerint a hatvanas éveik elején nyugdíjba vonuló nők akár még húsz évig kaphatnak ellátást, míg a férfiak átlagosan alig néhány évvel tovább dolgozva 15 évig juthatnak nyugdíjhoz, ami a jövőben nehezen lesz finanszírozható. Az Erste szakértői szerint a mostani helyzetre a legtöbb ország válasza az kell, hogy legyen, hogy emeli a nyugdíjkorhatárt és a nyugdíjjárulékok mértékét, és nem éli fel a jövőbeli kötelezettségekre félretett összegeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.