Nemzetközi gazdaság

Örvény húzza le a Lufthansa árfolyamát

Akár egymilliárd euróval is csökkenhet a Lufthansa csoport idei üzemi eredménye fapados leányvállalata, a Eurowings aggasztóan apadó bevételei és vesztesége miatt. A szektor a pluszkapacitások leépítésére kényszerül, de az első lépést senki sem akarja megtenni.

Tizenegy százalékot meghaladó mértékben zuhant a Lufthansa árfolyama tegnap, miu­tán profitfigyelmeztetésével sokkolta saját részvényeseit éppúgy, mint az európai légi személyszállítás cégeiben érdekelt befektetőket. A meghatározó európai légitársaságok árfolyama 2–5 százalék közötti mértékben csökkent. A Lufthansa az üzleti évére szóló kamat- és adófizetés előtti eredményét (EBIT) a korábbi 2,4–3 milliárd eurós sávból a 2–2,4 milliárd eurós sávba csúsztatta le. Ezzel párhuzamosan az üzemi haszonkulcsra vonatkozó várakozása a korábbi 6,5–8 százalékról 5,5–6,5 százalékra módosult. A csoport egyes tagvállalatainál eltérően alakul a marzs csökkenése. A hagyományos üzleti modellel dolgozó Swiss és Austrian Airlines esetében fél-fél százalékponttal 7–9 százalékra nyomták le a marzs széleit, míg a Eurowingsnél nulláról a mínusz 4–6 százalékos sávba helyezték át a tervszámot. Azzal sem okoztak örömet, hogy jelezték: 340 millió eurót tartalékolnak az első féléves eredményükből egy 2001–2005 közötti időszakra visszanyúló adóvita rendezésére.

A profitfigyelmeztetés indoklá­sául a főként a rövid távú járatok esetében erős árversenyt nevezték meg, s arra panaszkodtak, hogy a piacszerzés érdekében kisebb konkurenseik akár súlyos veszteségekbe is képesek magukat verni, csak hogy növeljék az utasszámukat. A szektort csökkenő nyereségesség jellemzi, emellett a szereplők többsége tetemes kapacitásfölösleggel küzd. A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) hó eleji közgyűlésén szintén képletes profitfigyelmeztetést adott ki az egész iparágra, a korábbi 35,5 milliárd dolláros globális nettó össznyereség helyett 28 milliárd dollárnyit valószínűsítenek a kerozin- és bérköltségek növekedése, valamint a világkereskedelmet s ezzel a légi szállítást sújtó amerikai–kínai vámvita következményeképpen.

A Lufthansánál a gondok fő forrása fapados leányvállalata, a Euro­wings helyzete, amely egyre szerényebb bevételt tud felmutatni. Emellett az üzemanyagköltségek emelkedése is ront a Lufthansa csoport eredményességén, de ez is általános tendencia a piacon. A németek idei kerozinszámlája a várakozások szerint 550 millió euróval haladja meg a tavalyit. A kilátásokkal kapcsolatban a cégvezetés annyit jegyzett meg, hogy a kihívásokkal teli időszak legalább az idei év végéig kitart. A Eurowingsnél szükséges intézkedéscsomagot hamarosan bemutatják, a költségcsökkentés elkerülhetetlennek látszik a nyereséges üzem eléréséhez. Az anyavállalat már jelezte, hogy a fapados piacon szerzett részesedéséből nem hajlandó engedni. A Berenberg Bank elemzői azt szűrték le a profitfigyelmeztetésből, hogy a csoport beleáll a versenybe, és aligha fog látványosan kapacitást csökkenteni, sőt a Lufthansa jól fizető tengerentúli desztinációi esetében enyhe mértékben, de nőhet is az üzemeltetett járatok száma – írja a Reuters.

Neil Wilson, a Market.com londoni elemzője szerint az ágazatból már sorozatban jönnek a vészkiáltások – elég csak a bedőlő fapadosokra, az Alitalia eladása körüli véget nem érő szappanoperára, a Norwegian vesszőfutására és a Ryanair profitfigyelmeztetésére utalni –, ám ezek ellenére sem kezdődött el a túlzott kapacitások leépítése, ami pedig segítené

a szektor konszolidációját. Michael

O’Leary Ryanair-vezérigazgató nemrég azt jósolta, hogy az öngyilkos jegyárháborúból négy-öt nagy európai légi csoport győztesen, megerősödve kerül ki, a többiek pedig vagy beolvadnak, vagy eltűnnek a süllyesztőben.

Lufthansa Eorowings
Ezek is érdekelhetik