BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nagy a felhajtás a német prémiumgyártónál

Két generáció után keresztmotorra és elsőkerék-hajtásra váltott a legkisebb BMW, de ez nem ment a vezetési élmény rovására.

A 2004-es bemutatása óta több mint 1,3 millió példányban elkelt 1-es sorozat vevőinek többségét nem a klasszikus felépítés vonzotta, sok tulajdonos nem is tudta megmondani, hol hajt az autója. Érthető, hogy a németek sem ragaszkodtak tovább a hosszmotoros felépítéshez. Természetesen tudták, hogy az átlagon felüli vezetési élményt továbbra is igénylik majd a vásárlók, ezért mindent elkövettek, hogy ne okozzanak csalódást. A külső első ránézésre árulkodik az arányaiban megváltozott elrendezésről. Bár a sziluett hasonló maradt, és profilból nézve a vezető továbbra is középen ül, a tengelytáv és a karosszéria rövidebb, viszont szélesebb és magasabb lett, összességében szelídebbnek látszik, de a valóságban sokkal természetesebben fest, mint a képeken. A kocsi nagy első lámpájában, a 3-as sorozatéhoz hasonlóan, LED-esek a nappali menetfények, óriási veséi egy darabból állnak, és enyhén ráhajlanak az orrára, a lökhárító a vaskos motorháztetőig ér. Zömök alakját élekkel megtört, homorú és domború felületek teszik atletikussá, az ablakok kicsik, az övvonal emelkedik, a hátsó ablak sarkában a hokiütő már a C oszlop része. Lapos hátsó lámpájának köszönhetően szélesebbnek tűnik, a látványos, LED-es világítótest az új 1-es sorozat éke. A praktikum jegyében már csak ötajtósként készül, belül pedig tágasabb, mint valaha. Ezt nem csak centikben lehet mérni, látványos a különbség a hátsó sor helykínálatában, de minden irányban nagyobb a hely, hiszen ideális a műszaki részegységek elhelyezkedése. A raktér is nőtt 20 literrel, bár még mindig csak átlagos méretű, 380-ról 1200 literesre bővíthető, a hátsó üléseket alapáron 60:40, felárért 40:20:40 arányban lehet ledönteni. Egy sportos kompakttól nem is várunk el ennél többet. Ami a cégcsoporton belüli pozicionálást illeti, a városba szánt Mininél felnőttesebb és nívósabb az 1-es, amely a gyártók szerint akár közepesen hosszú utakra is bevethető. Valóban, beülve mintha egy másik autóba csöppentünk volna, nem egy kis ötajtósban, hanem egy közepes méretű limuzinban érezzük magunkat. Tökéleteshez közelít az üléshelyzet, igaz, még a sportülés is egy árnyalatnyival kisebb, mint várnánk, de könnyen kialakítható az ideális pozíció. A kormány is széles tartományban állítható, a könyöklők mind a két oldalon kényelmes magasságban vannak, eltalált az ergonómia. Már teljesen digitális a műszeregység, a 9,2 colos head-up display a szélvédőre vetíti az információkat, a legfrissebb fedélzeti rendszer dolgozik benne, és olyan kütyükkel is felszerelhető, mint a gesztusvezérlés vagy a hangutasításokkal irányítható személyi asszisztens, de okostelefonos nyitás-zárás és tolatósegéd is szerepel az extrák listáján. A belső kialakítás is a 3-as sorozatra emlékeztet, jók az anyagok, modern, mégis hagyománytisztelő a formavilág, a BMW-k kedvelőinek ismerős helyre kerültek a következetesen beépített fizikai gombok, kivéve az indítógomb, az a 3-as mintájára már a váltókar mellett van.

Miután a belső meggyőzte a racionális énünket, a műszaki tartalmon a sor, hogy az érzelmeinkre hasson. Arra törekedtek, hogy minél jobban kiküszöböljék az elsőkerék-hajtás hátrányait a korábbinál is precízebb kormányzás mellett. A MacPherson rendszerű első és a multilink hátsó felfüggesztés mellett a motorvezérlésbe épített – tízszer gyorsabb – kipörgésgátló, az M135i xDrive modellhez kínált Torsen részlegesen önzáró differenciálmű, illetve az utóbbit az alapmodellek esetében elektronikusan vezérlő rendszer is van a fedélzeten. A München környéki autópályákon és országutakon megtett tesztúton kiderült, hogy a klasszikus, hátsó kerekes viselkedés ugyan hiányzik (képtelenség lett volna reprodukálni), az elsőkerék-hajtásból viszont kihozták a maximumot. A Minik gokartszerű irányíthatóságán túllépve, az 1-es sorozat „nagy autósabban”, fenségesebben mozog, kényelmesebben rugózik, és továbbra is igaz rá, hogy a kis méretei és a tömege miatt a ma már youngtimer korú BMW-k könnyedségét idézi. Masszív, egy tömbként mozgó karosszériája kiemeli a kategóriából, kanyartempójának szinte semmi sem szab határt. A kormány áttételezése, precizitása a 118d modell esetében is bőséges teljesítmény, a gyors, zökkenőmentes, automatikus váltó (hat- és nyolcfokozatú), a kiválóan adagolható fékerő ösztönösen kezelhetővé teszi, ami szabályos tempó mellett is állandó mosolyfaktor. Kell ennél több? Egy jó ár, amelyet nem meglepő módon a Mercedes-Benz A-osztályéhoz hasonló szintre lőttek be.

Tudta?

Az 1-es sorozat Németországban a legnépszerűbb, 25 százalék körüli piaci részesedéssel. A hazai pályát Nagy-Britannia, Olaszország, Franciaország és Japán követi.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.