Összesen 1,44 millió személygépkocsival és 3,5 tonnánál könnyebb haszonjárművel csökken az autóipar európai és amerikai termelése, ha a már bejelentett, egyelőre pár hétben mérhető gyárleállásokat vesszük figyelembe – derül ki az IHS Markit friss adataiból. E kontinenseken gyakorlatilag már leállt vagy e héttől áll le az autógyártás, és az újrakezdés óvatosan becsült időpontját április elejére teszik a vállalatok. A legnagyobb vesztes Európa, ahol az átlagosan tizenhárom napos kényszerszünet alatt 880 ezer autó készülhetett volna el, míg Észak-Amerikában 478 ezres, Latin-Amerikában nyolcvanezres kieséssel lehet számolni. Az utóbbi szám azonban jóval nagyobb lesz, mivel a Fiat Chrysler, a Toyota és a Renault a felmérés után jelezte, hogy teljesen leállítja gyártását a legnagyobb dél-amerikai piacon, Brazíliában, csatlakozva az ezt napokkal korábban bejelentő Renault-hoz, Mercedeshez és a General Motorshoz. A nagyok közül csak a Volkswagen és a Volvo ottani üzemei termeltek még, igaz, csak fél gőzzel. Tavaly globálisan 89 millió gépkocsi készült, az idei várható darabszámot most még megbecsülni sem lehet. Az is biztos, hogy a leállások után több napba telik, mire ismét a normál üzemmódban folyhat a gyártás, és ehhez a just-in-time rendszerben működő alkatrész-beszállítóknak is maximálisan igazodniuk kell.
Európába visszatérve: a Ford a brit üzemeiben négyhetes leállást rendelt el oly módon, hogy a húsvéti szünetet megtoldja azzal a pár héttel, amelyet a szokásos nyári leállás és karbantartás idején adnának ki. Azaz a nyáron a fordosoknak dolgozniuk kellene majd, hogy a járvány miatti kiesést be tudják pótolni. A leállás idejére az alapbérüket kapják dolgozók – írja a Reuters.
Amerikában három hónapos időtávon 90 százalékos forgalomcsökkenéssel számolhatnak az ágazat szereplői a Morgan Stanley előrejelzése szerint. Nem véletlen, hogy képviseletük levélben kérte Washington segítségét ahhoz, hogy megőrizhessék likviditásukat, és elkerülhessék a több tízezres leépítéseket. Negyedéves adófizetési kötelezettségük elhalasztását vagy eltörlését, a munkaadói közterhek átmeneti elengedését, államilag garantált olcsó hiteleket kérnek, továbbá a június elsején hatályba lépő, és a jelenlegi helyzetben számukra hátrányos új észak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmény hatálybalépésének elhalasztását.
Nem mindegyik üzemcsarnok csendesedik azonban el, több vállalatnál is életmentő egészségügyi eszközök, például lélegeztetőgépek gyártását készítik elő. A Ford, a GM, a Ferrari és a Nissan mellé a Volkswagen csoport is csatlakozott, ők 125 nagy teljesítményű 3D-nyomtatót tudnának hasznosítani erre a célra, elsősorban a Skodánál. Várják a technikai specifikációkat, és folytatják az egyeztetéseket a kormánnyal és az eszközgyártókkal. A BMW is felajánlotta 3D nyomtatóit a koronavírus elleni küzdelemhez.
Kontinensünk járműgyáraiban
800
ezer autó készülhetne el, ha nem lenne leállás
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.