BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Leállt a kontinens autóipara

Összesen 1,44 millió személygépkocsival és 3,5 tonnánál könnyebb haszonjárművel csökken az autóipar európai és amerikai termelése, ha a már bejelentett, egyelőre pár hétben mérhető gyárleállásokat vesszük figyelembe – derül ki az IHS Markit friss adataiból. E kontinenseken gyakorlatilag már leállt vagy e héttől áll le az autógyártás, és az újrakezdés óvatosan becsült időpontját április elejére teszik a vállalatok. A legnagyobb vesztes Európa, ahol az átlagosan tizenhárom napos kényszerszünet alatt 880 ezer autó készülhetett volna el, míg Észak-Amerikában 478 ezres, Latin-Amerikában nyolcvan­ezres kieséssel lehet számolni. Az utóbbi szám azonban jóval nagyobb lesz, mivel a Fiat Chrysler, a Toyota és a Renault a felmérés után jelezte, hogy teljesen leállítja gyártását a legnagyobb dél-amerikai piacon, Brazíliában, csatlakozva az ezt napokkal korábban bejelentő Renault-hoz, Mercedeshez és a General Motorshoz. A nagyok közül csak a Volkswagen és a Volvo ottani üzemei termeltek még, igaz, csak fél gőzzel. Tavaly globálisan 89 millió gépkocsi készült, az idei várható darabszámot most még megbecsülni sem lehet. Az is biztos, hogy a leállások után több napba telik, mire ismét a normál üzemmódban folyhat a gyártás, és ehhez a just-in-time rendszerben működő alkatrész-beszállítóknak is maximálisan igazodniuk kell.

Európába visszatérve: a Ford a brit üzemeiben négyhetes leállást rendelt el oly módon, hogy a húsvéti szünetet megtoldja azzal a pár héttel, amelyet a szokásos nyári leállás és karbantartás idején adnának ki. Azaz a nyáron a fordosoknak dolgozniuk kellene majd, hogy a járvány miatti kiesést be tudják pótolni. A leállás idejére az alapbérüket kapják dolgozók – írja a Reuters.

Amerikában három hónapos időtávon 90 százalékos forgalomcsökkenéssel számolhatnak az ágazat szereplői a Morgan Stanley előrejelzése szerint. Nem véletlen, hogy képviseletük levélben kérte Washington segítségét ahhoz, hogy megőrizhessék likviditásukat, és elkerülhessék a több tízezres leépítéseket. Negyedéves adófizetési kötelezettségük elhalasztását vagy eltörlését, a munkaadói közterhek átmeneti elengedését, államilag garantált olcsó hiteleket kérnek, továbbá a június elsején hatályba lépő, és a jelenlegi helyzetben számukra hátrányos új észak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmény hatálybalépésének elhalasztását.

Nem mindegyik üzemcsarnok csendesedik azonban el, több vállalatnál is életmentő egészségügyi eszközök, például lélegeztetőgépek gyártását készítik elő. A Ford, a GM, a Ferrari és a Nissan mellé a Volkswagen csoport is csatlakozott, ők 125 nagy teljesítményű 3D-nyomtatót tudnának hasznosítani erre a célra, elsősorban a Skodánál. Várják a technikai specifikációkat, és folytatják az egyeztetéseket a kormánnyal és az eszközgyártókkal. A BMW is felajánlotta 3D nyomtatóit a koronavírus elleni küzdelemhez.

Kontinensünk járműgyáraiban

800

ezer autó készülhetne el, ha nem lenne leállás

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.