BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kilábalási tervre vár a Balaton-környék

A balatoni turizmusban még óriási lehetőségek rejlenek, ha kormányzati segítséggel sikerül újraindítani a befagyott ágazatot, és megvalósulnak a 2030-ig tervezett fejlesztések a közlekedési infrastruktúrában – mondta Markovszky György, a Veszp­rém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnöke.

A megyében alacsony a munkanélküliség, magas a foglalkoztatottság, de kevésbé iparosodott, mint a szomszédos megyék. Melyek az erős szektorok?

A legfontosabb tudnivaló, hogy ez egy balatoni megye, hozzá tartozik az egész északi part Keszthely és környéke kivételével. Nagyon erős a turizmus, a vendéglátás, a szolgáltató szektor, nemcsak a parton, hanem a Bakonyban is. Nagyon erőteljesek emiatt a kisvállalkozások. A megye 18–65 év közötti korosztályaiból a munkára alkalmasak mintegy 40 százaléka átjár más megyébe dolgozni, ami rányomja a bélyegét a helyi lehetőségeinkre. Beruházásokat lehet még indítani, de óriási változás nem várható. Ez itt Budapest után az ország legjelentősebb idegenforgalmi központja, ami erős kitettséget, kockázatokat is jelent, de fejlődési lehetőséget is. A szállodák közt tíz olyan is van, amelyik bekerült a megye háromszáz legjelentősebb gazdasági szereplője közé. A környék messze földről vonzza az ingatlanbefektetőket. Készülőben van az Észak-Dunántúl 2030-ig szóló fejlesztési terve, nagyon aktívan dolgoznak rajta a kamarák, a polgármesterek és a fejlesztési minisztérium, és kedvezően érintenek bennünket az elképzelések. Az egyik legfontosabb feladat a 8-as út fejlesztése, és kiépülhet a jobb közúti kapcsolat a német piacok felé is, valamint a veszprémi körgyűrű. Folyik a villamos vasút fejlesztése Székesfehérvártól, a Balaton partján végig, és ugyanilyen fontos lenne nyugat felé, Szentgotthárd irányába is. A 82-es főút erősen túlterhelt lett. A veszprémi repülőtér nagyon alkalmas a fejlesztésre, de az ipar sem gyenge. A megye legnagyobb vállalatai a Continental és a Valeo autóipari beszállítók. Az utóbbi a Siemensszel közösen gyárat hoz létre elektromosautó-alkatrészek előállítására, és az a céljuk, hogy öt éven belül ez legyen a megye egyik legnagyobb cége. Gyors és nagy lépésváltásoknak vagyunk tanúi.

A beruházások és az ipar növekedése tavaly elmaradt az országos átlagtól.

Ez nem egyenletes, több évet tekintve nem csökkent az ütem. Például a Valeo és a Siemens már beruházott, de a hatása a termelésben még nem jelentkezett, a következő években viszont megmutatkozik.

Turizmus, autóipar: a járvány nem hagy maradandó kárt?

Az a kérdés, meddig maradandó – egyelőre az újraindulás feltételei se igen látszanak. A szállodák be vannak zárva, az alkalmazottakat elküldték: sokkal rosszabb a helyzet, mint ahogy a külső szemlélőnek látszhat. Sok helyütt szinte százszázalékos volt a leépítés, annyi a működés, hogy őrzik az ingatlanokat. A szektorra nem dolgozott még ki külön intézkedési tervet a kormány, és nem látszik, hogyan nyithat újra a következő hónapokban. Nem csak az kell, hogy lecsengjen a járvány: az is, hogy helyreálljon a bizalom. Van, ahol arra használják a kényszerszünetet, hogy elvégzik a szükséges beruházásokat, javításokat, építéseket. Egyszerűen becsukni nem lehet, egy csomó olyan szállodai ingatlanról van szó, köztük historikus értékekről, amelyek más célra nem használhatók.

Hányan válhattak munkanélkülivé?

Nincsenek még megbízható adatok. Ezrekre becsülhető. A baj sajnos nem jár egyedül: a fűnyíró traktorokat gyártó nemesvámosi MTD, a megye egyik legjelentősebb cége épp most jelentette be, hogy befejezi a magyarországi termelést. Ez több száz dolgozót érint. A kereskedelmi tevékenységet talán megtartják. Kérdőjeles, hogy a munkanélkülivé vált szakemberek kamatoztatni tudják-e a képességeiket más szakmákban. A turizmust illetően nagyon fontos, hogy a szomszéd Ausztria és Horvátország mit csinál. Ha ők felszabadítják az utazást, Magyarország sem tehet mást. Erősen bízom benne, hogy ez fog történni.

Emlékszik ilyen nehéz időkre?

Már sok különleges időszakot megéltem. A legutóbbi nagy válság is nagyon nehéz volt. Bízom benne, hogy ez a mostani már túljutott a csúcsán, és a multik is újra működésbe hozzák a nemzetközi értékláncaikat. A megyének vannak ígéretes tartalékai, például a régi iparvállalatok nyomán erős gyökerei vannak a kutatás-fejlesztésnek. Erre rengeteg kisvállalkozás is épült, harminc csúcstechnológia gyártására alkalmas cégünk van a megyében. Ezek a tapasztalatok és az együttműködés az egyetemmel nagy érték, amit ha jól használunk fel, lökést adhat a versenyképességnek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.