Új vezérrel készül a Brexitre a Tesco-lánc
Marad Magyarországon a Tesco – erősítette meg a cég féléves gyorsjelentése. Két százalék feletti plusszal reagált a Tesco árfolyama a kiskereskedelmi lánc kedvező számokat is tartalmazó jelentésére, igaz, ezzel is csak 14 százalékosra tudta lefaragni a kurzus idei veszteségét. Az augusztus végén zárult üzleti fél évben csoportszinten a tavalyi 1,23-ról 1,04 milliárd fontra olvadt a kiigazított üzemi eredmény, viszont a kiskereskedelmi tevékenységből származó profit 4,4 százalékkal nőtt, köszönhetően a 6,6 százalékkal, 26,6 milliárd fontra ugró forgalomnak. Gyengítették az eredményt a járvány elleni védekezés és az online hálózat fejlesztése miatti, 533 millió fontra tehető pluszkiadások.
A brit piacot 27 százalékos részesedésével uraló Tescónál október elsején vezérváltás történt ugyan, de korszakváltás nem lesz – derült ki az amerikai Walgreen gyógyszer-kereskedelmi óriástól szerződtetett Ken Murphy szavaiból. A 2014-ben kipattant könyvelési botrány után megroggyant Tescót új stratégiával növekedési pályára állító Dave Lewis leköszönésével az irány változatlan marad: a költséghatékony működés, az internetes üzletág fejlesztése és a gyengébben teljesítő vagy kevésbé fejlődőképes érdekeltségektől való elköszönés nála is a fő célok közé tartozik. Az utóbbiból egyébként a részvényesek közvetlenül is profitálnak, mivel a malajziai és a thaiföldi láncok márciusi eladásából befolyó 8,2 milliárd fontos vételárból ötmilliárdot szétosztanak majd a részvényesek között. A lengyel üzletág júniusi eladásának egyelőre nincs osztalékvonzata. Murphy megerősítette: jelenleg nem tervezik, hogy más piacokról is kivonulnak, ahogy a Tesco Bankot is megtartják, noha a járvány miatt rengetegen nem tudták törleszteni fogyasztási hiteleiket, s ennek folytán a bank eredménye negatívba fordult, 155 millió fontos veszteséget szenvedett. Most arra koncentrálnak, hogy tartsák a lendületet, és „briliáns karácsonyi szezont” produkáljanak, továbbá felkészüljenek a Brexitet követő, előre nem látható nehézségekre.
A járvány miatt bezárkózó lakosság vásárlásai egyre inkább az internetre tolódnak át, itt presztízsveszteség is érte a Tescót azzal, hogy piaci értéke az automatizálással az online kereskedelmet forradalmasító Ocadóé alá süllyedt – de csak átmenetileg. Váratlan, 11 millió fontos kiadással járt a cég számára a májusban bevezetett magyar kiskereskedelmi adó. A Tesco hazánkban 201 egységgel rendelkezik, és előrejelzése szerint sem ezen, sem az összterületen nem kíván változtatni. Itteni féléves forgalma 275 milliárd forint volt, szemben az egy évvel korábbi 272 milliárddal.