Észre kell venniük, hogy ha mi vesztünk egy dollárt, azzal ők is vesztenek egyet – üzente Ali Sherif al-Emadi katari pénzügyminiszter 2017 júniusában az országa ellen elrendelt blokád szervezőinek. Szaúd-Arábia és szövetségesei, Egyiptom, Bahrein és az Emírségek három és fél évet vártak a felismeréssel. Ezalatt a szárazföldi, légi és tengeri szállítási és utazási, diplomáciai blokádot hirdető államok nem tudtak kézzelfogható bizonyítékkal szolgálni arra, hogy Katar valóban támogatná az iszlám terrorizmust. A kiéheztetés taktikája azonban csődöt mondott, az élelmiszer-ellátását döntően Szaúd-Arábián keresztül biztosító Katar légihidat épített ki, és Irán, valamint Törökország támogatásával átvészelte az első nehéz hónapokat, majd hatalmas összegekért megszervezte saját ellátását – így repültek például német tehenek „csordaszám” Katarba. A Szaúd-Arábia által gyakorlatilag körülölelt ország fontos tengeri kijáratait veszítette el a határok lezárásával, de saját kikötőiből még így is folytatni tudta legfontosabb exportcikke, a cseppfolyósított földgáz (LNG) kivitelét, a gázbevételeiből hatalmasra, a GDP 250-szeresére pumpálta tartalékait, és fedezni tudta az extra kiadásait. Annyira kudarcos volt a blokád, hogy az egyszeri deficitet hozó 2017-et követő három évben az Öböl menti országok közül egyedül Katar költségvetése maradt pozitív tartományban. A Nemzetközi Valutaalap adatai szerint tavaly a katari gazdaság 4,5 százalékkal zsugorodott, ez a legjobb adat a régióban.
Az Egyesült Államok a válság rendezésében eleinte túlzott aktivitást nem mutatott, a legfontosabb célja az volt, hogy a szembenállás ne fajuljon fegyveres konfliktussá, hiszen mind a négy Öböl menti országban rendelkezik katonai támaszponttal, a legnagyobb, tízezres kontingense épp Katarban állomásozik. Emellett gazdasági kapcsolatait sem akarta kockáztatni azzal, hogy bármelyik fél oldalára áll. A vita rendezését Donald Trump elnök a külügyminisztereire, előbb Rex Tillersonra, majd Mike Pompeóra bízta, de a közvetítés nem volt eredményes, a másik hibáztatásán nem tudtak túllépni a felek, mígnem Trump veje, Jared Kuschner vette kézbe az ügyet, aki az elnök felhatalmazásával békemisszióra indult a Közel-Keleten, hogy megbékítse az arab világot Izraellel, s megpróbálja összekovácsolni az atomprogramja miatt amerikai szankciók alatt álló Irán elleni stratégiai szövetséget.
Szaúd-Arábia végül hétfőn megnyitotta légterét és határait Katar előtt, tegnap pedig a szaúdi al-Ulában gyűltek össze a politikusok a békeszerződés aláírására, amihez a keretet az Öböl menti államok vezetőinek éves találkozója adja. A szerződésben – amelyet Tamim bin Hamad al-Thani katari emír és Mohamed bin Szalmán szaúdi koronaherceg szignált – a határok újranyitása fejében Katar lemond az embargó miatt elszenvedett kárainak megtérítéséről. Ez nem csekély összeg, csak a Qatar Airways ötmilliárd dollárt követelt. A lényeg, hogy mindenki arcvesztés nélkül zárhassa le a térség történelmének e dicstelen fejezetét, stabilizálódjon a geopolitikai helyzet, és szoros együttműködésben harcolhassanak az új ellenség, a koronavírus és a nyomában járó gazdasági válság ellen. Rehabilitálása után Katar megnyitja a pénzcsapokat, a régióban beruházási hullám indulhat, a Qatar Airways pedig milliókat spórolhat meg a légi folyosók újbóli megnyitásával, s így árait is csökkenteni tudja, ami a turisták visszacsábításánál is fontos szempont, különös tekintettel a közelgő, 2022 végi labdarúgó-világbajnokságra.
A katari GDP
tavaly
4,5
százalékot csökkent
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.