BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre többen nem tudják fizetni az autóhitelüket

Egyre több a késedelmes subprime (másodlagos) autóhitel az Egyesült Államokban. A TransUnion kimutatása szerint februárban az ilyen besorolású autóhitel- és lízingszerződések 11 százalékánál tapasztaltak a bankok és a hitelközvetítők 60 napos vagy azon túli elmaradást. A szakértők szerint a probléma egyértelműen bizonyítja, hogy az amerikai gazdaság nem egyenletesen áll talpra.

A kéthavi elmaradás aránya a subprime autóhiteleknél 10,7 százalék volt januárban, 2020-ban pedig átlagosan 8,7 százalék, a helyzet fél éve romlik trendszerűen. Tavaly az év utolsó három hónapjában 9 százalékos volt a problémás autóhitelek aránya, ami a legmagasabb időszakos adat egészen 2005 óta.

A The Wall Street Journalban meg­jelent körképben azt a követ­kez­­tetést vonták le, hogy az autó­hi­tel-törlesztésekkel többen akkor csúsznak meg, amikor egyébként relatíve alacsony a hitelek be­dő­lése, érkeznek a gazdaságösztönző intézkedések, a munkanélküliségi ráta pedig 6 százalékra mérséklődött.

A 60 napos vagy azon túli késlekedés annak tudatában is aggasztó, hogy számos adósnak ez a tétel az egyetlen jelentős havi törlesztése, mivel többségüknek nincs jelzáloghitele vagy tartozása a főiskolai tandíja után. Kockázat viszont, hogy jelentős hányaduk dolgozik a Covid-járvány sújtotta ágazatokban, éttermekben, bárokban, szállodákban. Mint ahogy az is rizikó, hogy a kormányzati intézkedések közül a hiteltörlesztési moratórium csak az állami bankoktól felvett jelzálog- és diákhitelekre vonatkozik. Nem lehet felfüggeszteni az autóhitelek, hitelkártya-adósságok, személyi kölcsönök havi törlesztését, hacsak az ügyfél és a bank egyedi megállapodást nem köt erről.

Sok amerikai adóst egyébként viszonylag jó pénzügyi helyzetben ért a világjárvány, az azóta eltelt egy év alatt viszont egyre többeknek okoz problémát például egy 250–500 dollár közötti havi törlesztés is. A lap idézi egy 41 éves detroiti szerszámkészítő esetét, aki tavaly márciusban vesztette el az állását, az autóhitele 479 dolláros havi törlesztésével már májusban késlekedett, utoljára augusztusban tudott fizetni, átmeneti szüneteltetésben viszont nem sikerült megállapodnia a bankjával. A helyzet javult valamelyest, mivel újra dolgozik, de kevesebbet keres, mint az előző munkahelyén. Mivel jelentős az elmaradása, a hitelt folyósító bank alacsony creditpontszámot rendelt hozzá, így esélye sincs arra, hogy megfizethető kamat mellett kapjon másik hitelt, végső soron nem lát más esélyt, mint a magáncsőd választását.

Bár a másodlagos autóhitelek kamata magas, sok ügyfélnek még mindig ez az egyetlen lehetősége az autóvásárlásra. A hitelhez jutás feltételei szigorodtak ugyan az elmúlt 12 hónapban, de még így is 19 százalék volt tavaly a subprime-arány az összes autófinanszírozási hitelen belül, ami kevesebb az egy évvel korábbi 22 százaléknál. A bankok egyébként a következő hónapokban a helyzet javulására számítanak, amint számos ügyfelük megkapja az ez évi adó-visszatérítést és a kormányzati ingyenpénz rá eső részét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.