Nemzetközi gazdaság

Kilőtt az e-kereskedelem

A tizenhárom legnagyobb online platform 20,5 százalékkal növelte eladásait, noha a járvány alatt vegyesen teljesítettek az e-kereskedelmi vállalatok, a szállásközvetítéssel és az utazásmegosztással foglalkozó cégek például jelentős forgalomcsökkenést szenvedtek el.

A járvány hatására az online eladások aránya a teljes globális kiskereskedelmi forgalomban 19 százalékra emelkedett a 2019-ben mért 16 százalékról – áll az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának (UNCTAD) jelentésében.

A korlátozó intézkedések azonban a szolgáltatási területük függvényében nagyon eltérő hatással voltak az online platformon szolgáltató B2C cégek forgalmára, erősen visszavetve például a szállásközvetítéssel és az utazásmegosztással foglalkozó vállalkozásokat.

Az eladott áru bruttó piaci értékének (GMV) volumene alapján tavaly a listavezető a kínai Alibaba volt, amelyet a nagyjából feleakkora Amazon követett, növekedésük 20,1, illetve 38 százalékos volt 2019-hez képest. Az eladások alapján a kilencedikről tavaly az ötödik helyre előresorolt kanadai Shopify érte el a legnagyobb éves növekedést a világ 13 legnagyobb online cége közül, miután 95,6 százalékkal nőttek az eladásai 2020-ban. Ezt követi a Walmart 72,4 százalékos növekedéssel.

Fotó: Ocado

Az év vesztesei között az Uber, a Booking és a tavaly tőzsdére lépő szerepel 10,9, 63,3 és 37,1 százalékos visszaeséssel, valamint az Expedia, amely a 2019-es ötödik helyről 2020-ban a tizenegyedik helyre csúszott 65,9 százalékos GMV-csökkenés után.

A tizenhárom legnépszerűbb e-kereskedelmi cég közül négy kínai, hét amerikai, mellettük csak egy kanadai és egy japán vállalat fért fel a listára.

A vegyes eredmények ellenére a tizenhárom legnagyobb B2C e-kereskedelmi vállalat összesített forgalma 2020-ban 20,5 százalékkal, 2,9 ezermilliárd dollárra emelkedett, ami jelentősen meghaladja a 2019-ben mért 17,9 százalékos növekedést.

Ez ugyan jelentős emelkedés, azonban még mindig eltörpül a globális B2B e-kereskedelem értékéhez képest, amelyet 2019-ben 21,8 ezermilliárd dollárra becsültek. Ez a teljes e-kereskedelem 82 százalékát jelenti, amelybe az online piaci platformokon keresztüli értékesítéseket és az elektronikus adatcsere- (EDI) tranzakciókat is beleszámítják. Az e-kereskedelem összesített, B2C-t és B2B-t is magában foglaló értéke a legfrissebb, még 2019-re vonatkozó adat szerint 26,7 ezermilliárd dollár volt, 4 százalékkal felülmúlva a 2018-as eredményt. Ez az összeg a globális körülbelül 30 százalékának felel meg, amelyből a legnagyobb szeletet továbbra is az Egyesült Államok e-kereskedelme teszi ki, megelőzve Japánt és Kínát.

A svájci székhelyű szervezet számításai szerint tavaly az online kiskereskedelmi értékesítés aránya a teljes kiskereskedelmi forgalmon belül több országban jelentősen növekedett:

  • Dél-Koreában ugrott a legmagasabbra, 25,9 százalékra, az egy évvel korábbi 20,8 százalék után.
  • Kínában az online aránya 24,9 százalék,
  • Nagy-Britanniában 23,3 százalék,
  • az Egyesült Államokban pedig 14 százalék volt 2020-ban.
  • Shamika Sirimanne, az UNCTAD technológiai igazgatója szerint a statisztikák egyértelműen azt mutatják, hogy az online tevékenységek súlya növekszik. Különösen a fejlődő országok számára fontos ez az információ, hiszen a járvány után ennek mentén építhetik újjá a gazdaságaikat.

    ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciája (UNCTAD) walmart online kiskereskedelmi forgalom internetes szolgáltatások Alibaba e-kereskedelem utasmegosztás szállásközvetítés
    Kapcsolódó cikkek