Alapítása óta a legnagyobb hatósági ellenőrzésre készülhet a Google, anyavállalata, az Alphabet ellen trösztellenes vizsgálatot tervez indítani az Európai Unió, mivel túlzottnak tűnik az erőfölénye a digitális hirdetési piacon. Az elmúlt évtizedben 8 milliárd eurós bírságot szabott ki a cégre az EU, mert riválisait kizárta olyan felületekről, mint például az online vásárlási platformok, az androidos okostelefonok és az online hirdetések. A Google online hirdetésekből származó bevétele 147 milliárd dollár volt tavaly, a profit legnagyobb részét a keresés, a YouTube és a Gmail oldalakból származó nyereség tette ki.
Az amerikai igazságügyi minisztérium tavaly már beperelte a Google-t, mert visszaélt a keresési hirdetésekben tapasztalható erőfölényével. A bevétel körülbelül 16 százaléka származott olyan megjelenésekből, ahol más médiacégek használják a Google által fejlesztett technológiát hirdetések weboldalakon és applikációkon való eladása céljából. Az EU vizsgálata most a Google egész hirdetési birodalmát célba veheti.
Az eMarketer piackutató cég szerint a Google idén az online reklámköltségek 27 százalékát kontrollálhatja. Noha első ránézésre a számok nem utalnak monopolhelyzetre, a hirdetők és a versenytársak elítélően nyilatkoznak arról, hogy a Google szoftverei a piac túl sok felületén jelennek meg, így szinte lehetetlen elkerülni a céget. Állításuk szerint a Google kihasználja a fogyasztókat, az értékesítőket, a közvetítőket, hogy magasabb díjakat szedjen be.
A Google versenytársainak és harmadik feleknek kiküldött kérdőíven az EU felügyelőbiztosa megkérdezte, hogy a hirdetők kapnak-e árengedményt a Google közvetítői felületeinek használatakor, ami lehetővé teszi a hirdetőknek és a médiaügynökségeknek, hogy több forrásból vásárolhassanak hirdetési eszközöket.
„A bizottságnak először a folyamatban lévő ügyeket kellene befejeznie, mielőtt újabb vizsgálatokba kezdene” – vélekedett Thomas Hoppner, a Hausfeld ügyvédi iroda munkatársa, aki tanácsokkal látja el azokat, akik panaszt tettek a Google-ra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.