Széleskörű drágulással számolhatnak a fogyasztók a mindennapi használati cikkek terén is több nagyvállalat szerint is – írja a Bloomberg. Az Unilever gyorsjelentésében például arról beszélt, hogy a legutóbbi negyedévben 4 százalékkal emelte árait, de a WD 40-től a Nestlén és a Procter & Gamble-ön keresztül a Danone-ig számos cég tervez áremelést.

Alan Jope, az Unilever vezérigazgatója a Bloomberg TV-nek adott interjújában arról beszélt, hogy 

még legalább 12 hónapig fennmarad az inflációs nyomás 

és hogy hasonló drágulási környezet két évtizedenként fordul elő.

Fotó: Shutterstock

A vállalatok komoly kihívásokkal szembesülnek az ellátási láncok terén, miközben a dráguló energia, nyersanyag, csomagolás és a szállítás is nehezíti a helyzetet. Ennek ellenére a fogyasztási cikkek gyártói közölték, hogy 

mindez nem fogja korlátozni hosszútávon a nyereségüket, ami csak azt jelentheti, hogy a fogyasztók fizetik meg a növekvő költségeket.

Az infláció az Egyesült Államokban 2008 óta a legmagasabb szintig gyorsult, de az egész fejlett világon 4 százalékot meghaladó szintet ért el a drágulás üteme, amire az elmúlt húsz évben csak másodjára van példa.

A vállalatok árazási fölényének visszatérése fordulópontot jelez a világgazdaságban és új kihívások elé állítja a jegybankokat, melyek éveken keresztül alulteljesítették inflációs céljaikat. Most azt kell eldönteniük, hogy felgyorsítják-e a járvánnyal kapcsolatos élénkítés leépítését vagy bíznak az áremelkedések átmeneti voltában.

Mivel a cégek általában csak fokozatosan tudják érvényesíteni megnövekedett költségeiket, 

az inflációs időszakok kezdetét a profitabilitás csökkenése szokta jelezni, 

mivel a túl gyors áremelés hatására a fogyasztók a versenytársakhoz pártolhatnak vagy elhalaszthatják vásárlásaikat. A hosszútávú szerződések is gátolják az azonnali áremeléseket.

A Nestlé vezérigazgatója, Mark Schneider is hasonló véleményen van, ám mint elmondta, már megkezdődött a költségek áthárítása a fogyasztókra. A cég átlagosan 2,1 százalékkal emelte árait a harmadik negyedévben, ami az elmúlt öt év leggyorsabb tempója, ám a fejlődő országok esetében még ennél is jobban kilenc hónap alatt 2,6 százalékkal emelte árait ami háromszor nagyobb a fejlett piacokat jellemző áremelésnél. Schneider szerint mindenesetre a nyereségráta idén még csökkenni fog a cégénél, ám 2022-ben ismét javulni fog.

A Danone termékek rajongói sem ússzák meg olcsón, a cég pénzügyi vezetője, Juergen Esser ugyanis a költségek 9 százalékos emelkedésével számol az év második felében és 

jövőre még magasabb inflációt vár.

A Procter & Gamble nyereségét 2022-ben 2,3 milliárd dollárral foghatják vissza a megnövekedett költségek.