A világ jelentősebb autógyártói közül hat vállalta, hogy 2040-ig kivezeti a fosszilis energiaforrásokkal hajtott járművek gyártását, a főbb piaci szereplők közül jó néhányan azonban nem csatlakoznak a szerdán az ENSZ Éghajlat-változási Keretegyezményének Glasgow-ban zajló 26. ülésén (COP26) meghirdetendő kezdeményezéshez.

Fotó: FRANCOIS LO PRESTI / AFP

A távol maradók között van többek között a két legnagyobb gyártó, a Volkswagen és a Toyota, a negyedik Stellantis, a Honda és a Nissan, a BMW és a Hyundai, valamint a legfontosabb kínai cégek. Csatlakozott viszont a svéd Volvo (amely még korábbi, 2030-as határidőt szabott meg önmagának), az amerikai Ford és General Motors, a Mercedes, a kínai BYD, a brit Jaguar Land Rover és az indiai Tata Motors. A cél a káros kibocsátás csökkentése, de a Reuters szerint a kezdeményezés hatékonyságát erőteljesen megkérdőjelezi, hogy abból nagyrészt kimarad a világ két legnagyobb gazdasága és autópiaca, Kína és az Egyesült Államok. Autóipari források szerint a gyártók nem azért vonakodnak elkötelezni magukat, mert nem készek állni a technológiaváltáshoz szükséges költségeket, hanem azért, mert a kormányok nem vállalták, hogy biztosítják ez elektromos autókat támogató töltőhálózat kiépítését.

Fotó: NOEL CELIS / AFP

Autóiparral kapcsolatos szerdai hír az is, hogy Kínában októberben a hatodik egymást követő hónapban csökkent az autóeladás éves összevetésben a chiphiány miatt. A múlt hónapban a tavaly októberinél 9,4 százalékkal kevesebb, 2,33 millió új járművet adtak. Az alternatív meghajtású (new energy vehicles – NEV) autóknál viszont szokás szerint jelentősen, 135 százalékkal nőttek az eladások, és elérték a 383 ezer darabot.