Az Egyesült Államok és az által bevezetett szankciók értelmében a Boeing és az Airbus repülőgépgyártó cég sem szállíthat többé pótalkatrészeket, illetve nem nyújthat karbantartási segítséget az orosz légitársaságoknak – írja a CNN.
A szankciók hatására az orosz légitársaságok akár heteken belül kifogyhatnak a szükséges alkatrészekből,
vagy anélkül repülhetnek a gépeik, hogy gyakori alkatrész-cserére kerülne sor, veszélyeztetve ezáltal a biztonságos repülést.
Oroszország legnagyobb légitársaságát, az Aeroflotot a Sabre amerikai technológiai vállalattól is leválasztották, amely lehetővé tette a légitársaság számára a jegyek egyszerű lefoglalását. A repülőgép-lízingcégeket pedig, amelyek az orosz flotta közel 900 kereskedelmi repülőgépének mintegy 80 százalékát birtokolják, arra utasították, hogy e hónap végéig foglalják vissza gépeiket. A lízingelt repülőgépek bejelentett értéke 13,3 milliárd dollár a Cirium légi közlekedési elemző cég adatai szerint, bár a tényleges piaci érték jelenleg valószínűleg ennek töredéke.
Egy éven belül Oroszországnak nem lesz életképes légi közlekedési ágazata
– mondta Richard Aboulafia, az AeroDynamic Advisory ügyvezető igazgatója. Szerinte az ország légi közlekedési ipara hamarosan valahol Irán és Észak-Korea súlyosan szankcionált iparágai között találhatja magát.
A légitársaságok kulcsfontosságúak az orosz gazdaság számára
Ez komoly problémát jelent Oroszország általános gazdasági tevékenysége szempontjából.
A légi közlekedési ágazat létfontosságú a vállalkozások számára, nemcsak a nemzetközi járatok, hanem az energiaágazat belföldi szolgáltatásai miatt is.
Az amerikai iparággal ellentétben az orosz légi közlekedési ipar teljesen kiheverte a világjárványt, és 2021-ben 8 százalékkal több belföldi járatot indított, mint 2019-ben, míg az amerikai belföldi járatok még mindig 22 százalékkal maradtak el a 2019-es összértéktől.
Mivel a bevezetett szankciók miatti gazdasági veszteségek egyre jelentősebbek, elkerülhetetlen, hogy gazdaságának valószínűleg még évekig nem lesz szüksége az összes járatra. De az alapvető alkatrészek elvesztése és a repülőgépek esetleges visszavételének lehetősége azt jelenti, hogy Oroszország gazdasági talpra állása egyre inkább el fog húzódni.
Az orosz légitársaságoknak repülőgépeket lízingelő cégek egy része kínai, eddig azonban Kína nem vezetett be saját szankciókat. De lehetséges, hogy még a kínai lízingcégek is kényszert érezhetnek arra, hogy megpróbálják birtokba venni az orosz légitársaságoknak lízingelt Boeing és Airbus repülőgépeket. Ezek a kínai cégek ugyanis nem akarják megkockáztatni, hogy a jövőben bajba kerüljenek, ha az Airbustól vagy a Boeingtől vásárolnak gépeket.
Ezek nyugati repülőgépek. Nem lehet tudni egyelőre, hogy a kínai cégek hogyan kezelik majd a szankciókat
– mondta Aboulafia.
Kína már jelezte, hogy nem szállít alkatrészeket ezekhez a gépekhez Oroszországba – derül ki a TASZSZ orosz hírügynökség jelentéséből.
Oroszország megakadályozná a lízingelt repülőgépek visszavételét
Oroszország törvényben rögzítené, hogy kereskedelmi repülőgépeik ne hagyhassák el az országot.
Ez azonban olyan helyzetet teremtene, amely megnehezítené a légitársaságok számára a repülőgépek bérlését, még a szankciók megszűnése után is.
A globális légi közlekedési iparnak azonban sokkal könnyebb Oroszország nélkül működnie, amely a kereskedelmi repülőgépek teljes beszerzésének csupán 1 százalékát adja, mint fordítva.
A kérdés, hogy meg tud-e működni Oroszország gazdasága modern, életképes légi közlekedési ágazat nélkül.