Az Egyesült Államok és az által bevezetett szankciók értelmében a Boeing és az Airbus repülőgépgyártó cég sem szállíthat többé pótalkatrészeket, illetve nem nyújthat karbantartási segítséget az orosz légitársaságoknak – írja a CNN.

A szankciók hatására az orosz légitársaságok akár heteken belül kifogyhatnak a szükséges alkatrészekből,

vagy anélkül repülhetnek a gépeik, hogy gyakori alkatrész-cserére kerülne sor, veszélyeztetve ezáltal a biztonságos repülést.

Oroszország legnagyobb légitársaságát, az Aeroflotot a Sabre amerikai technológiai vállalattól is leválasztották, amely lehetővé tette a légitársaság számára a jegyek egyszerű lefoglalását. A repülőgép-lízingcégeket pedig, amelyek az orosz flotta közel 900 kereskedelmi repülőgépének mintegy 80 százalékát birtokolják, arra utasították, hogy e hónap végéig foglalják vissza gépeiket. A lízingelt repülőgépek bejelentett értéke 13,3 milliárd dollár a Cirium légi közlekedési elemző cég adatai szerint, bár a tényleges piaci érték jelenleg valószínűleg ennek töredéke.

Egy éven belül Oroszországnak nem lesz életképes légi közlekedési ágazata

– mondta Richard Aboulafia, az AeroDynamic Advisory ügyvezető igazgatója. Szerinte az ország légi közlekedési ipara hamarosan valahol Irán és Észak-Korea súlyosan szankcionált iparágai között találhatja magát.

A légitársaságok kulcsfontosságúak az orosz gazdaság számára

Ez komoly problémát jelent Oroszország általános gazdasági tevékenysége szempontjából. 

A légi közlekedési ágazat létfontosságú a vállalkozások számára, nemcsak a nemzetközi járatok, hanem az energiaágazat belföldi szolgáltatásai miatt is.

Az amerikai iparággal ellentétben az orosz légi közlekedési ipar teljesen kiheverte a világjárványt, és 2021-ben 8 százalékkal több belföldi járatot indított, mint 2019-ben, míg az amerikai belföldi járatok még mindig 22 százalékkal maradtak el a 2019-es összértéktől.

Mivel a bevezetett szankciók miatti gazdasági veszteségek egyre jelentősebbek, elkerülhetetlen, hogy gazdaságának valószínűleg még évekig nem lesz szüksége az összes járatra. De az alapvető alkatrészek elvesztése és a repülőgépek esetleges visszavételének lehetősége azt jelenti, hogy Oroszország gazdasági talpra állása egyre inkább el fog húzódni.

Fotó: Shutterstock

Az orosz légitársaságoknak repülőgépeket lízingelő cégek egy része kínai, eddig azonban Kína nem vezetett be saját szankciókat. De lehetséges, hogy még a kínai lízingcégek is kényszert érezhetnek arra, hogy megpróbálják birtokba venni az orosz légitársaságoknak lízingelt Boeing és Airbus repülőgépeket. Ezek a kínai cégek ugyanis nem akarják megkockáztatni, hogy a jövőben bajba kerüljenek, ha az Airbustól vagy a Boeingtől vásárolnak gépeket.

Ezek nyugati repülőgépek. Nem lehet tudni egyelőre, hogy a kínai cégek hogyan kezelik majd a szankciókat

– mondta Aboulafia.

Kína már jelezte, hogy nem szállít alkatrészeket ezekhez a gépekhez Oroszországba – derül ki a TASZSZ orosz hírügynökség jelentéséből.

Oroszország megakadályozná a lízingelt repülőgépek visszavételét

Oroszország törvényben rögzítené, hogy kereskedelmi repülőgépeik ne hagyhassák el az országot.

Ez azonban olyan helyzetet teremtene, amely megnehezítené a légitársaságok számára a repülőgépek bérlését, még a szankciók megszűnése után is.

A globális légi közlekedési iparnak azonban sokkal könnyebb Oroszország nélkül működnie, amely a kereskedelmi repülőgépek teljes beszerzésének csupán 1 százalékát adja, mint fordítva.

A kérdés, hogy meg tud-e működni Oroszország gazdasága modern, életképes légi közlekedési ágazat nélkül.