Első cipőüzletét egy sertéstelepen kezdte, ma már Csang Cungjüan a csendes-óceáni szigetország leggazdagabb embere. A 74 éves férfi egyben a leggazdagabb self-made milliárdos – vagyonát nem örökölte, hanem a semmiből építette fel – a Forbes idei milliárdosok listáján a 11,7 milliárd dolláros vagyonával.

A Huali Industrial Group alapítójaként Csang olyan márkáknak gyárt cipőket, mint a Nike, Ugg és Vans.

A Bloomberg szerint vállalata évente több mint 180 millió pár cipővel látja el a piacot.

Sikerei ellenére azonban próbál a háttérben maradni, ritkán ad interjút vagy jelenik meg nyilvános eseményeken. A tajvani médiában úgy híresült el, mint a „titokzatos cipőkirály”.

Szerény kezdetek

A cipőkirály a tajvani Jünlin vidéki gazdálkodó családban született. Miután elvégezte a mezőgazdasági főiskolát, a Business Weekly szerint egy női cipőgyárban kezdett dolgozni. Végül sikerült annyi pénzt összespórolnia, hogy az 1980-as években saját cipőgyárat alapított – bár ekkor még meglehetősen puritán környezetben.

Nem volt több pénzem, de a lehetőségeimhez mérten el kellett indulnom. Amikor az emberek gyárépítésbe kezdenek, általában vesznek egy jó telket, és felhúznak új épületeket. Nekem vidéken sikerült egy sertéstelepet szerezni, rajta egy parasztházzal– mondta a magazinnak tavaly.

A nyugat-tajvani rizsföldek mellett fekvő sertéstelep a kopott külseje ellenére mindig minőségi cipőket gyártott – írja a magazin Cseang Vej-lun, a Goodbox cipősdoboz-gyártó cég vezetőjének visszaemlékezése alapján.

Csang nem spórolt az alapanyagokon, mindig csak jó minőséggel dolgozott, és felszerelése sem volt soha rosszabb, mint bárki másé– mondta a vezető.

Kulcs a terjeszkedéshez: lojalitás a minőséghez és a márkákhoz

Az 1980-as évek végére számos más lábbeligyártó vállalkozást is alapított Tajvanon és a dél-kínai Kuangtung tartományában. A verseny nagy volt: a régió a „világ gyáraként” ismert, ahol töménytelen mennyiségben készülnek exportra a kézitáskáktól és cipőktől a karácsonyi díszekig át az áruk.

Fotó: LANG SHUCHEN / AFP

Csang azonban megtalálta a piaci rést – írja a Business Weekly, hozzátéve, hogy ez a rés nem más volt, mint a vulkanizált cipő – az a fajta lábbeli, amelyet a gördeszkások kedvelnek a gumiszerű, hajlékony talp miatt. Annak ellenére, hogy a vulkanizált cipő gyártása viszonylag olcsó, akkoriban még nem volt népszerű a cipészek körében az alacsony nyereség és a nem túl divatos külalak miatt.

Más ipari szereplők teljesen le is mondtak róla, én azonban csak jó minőségű cipőket akartam gyártani– ismerte el Csang a magazinnak.

Amikor az 1990-es években elkezdtek divatossá válni ezek a vulkanizált cipők, Csangnak versenyelőnye és tapasztalata volt a gyártásukban, így olyan márkák keresték meg, mint a Vans és a Converse. Az újság szerint annak ellenére, hogy 2001-ben csődöt jelentett a Converse, a tajvani készítő fenntartotta a kapcsolatot a márkával. Két évvel később, amikor a Nike felvásárolta a Converse-t, a Nike a Converse ajánlására elkezdett együttműködésbe Csanggal.

Az üzletember hivatalosan 2004-ben hozta létre a Huali Industrialt, és ma már Kínában, Vietnámban és Dominikán is vannak gyárai.

Amikor a Business Weekly a siker titkára róla kérdezte, elmondta, hogy „nincs rejtély”.

Ahhoz, hogy sikeres legyél, egyetlen kérdést kell megválaszolnod: valóban elhatároztad magad amellett, hogy mindenki másnál jobban teljesíts?