A gazdag oroszok szenvedélyesen szeretik a hatalmas hajókat. Ezt az is bizonyítja, hogy a világ luxus-jachtjainak 10 százaléka képezi orosz milliárdosok tulajdonát. Ráadásul Ezek közül is a legnagyobb hajókat vásárolják meg az orosz oligarchák. A SuperYacht Times című szaklap elemzése szerint
2021-ben egy átlagos orosz szuperjacht 61 méter hosszú volt, szemben az amerikai tulajdonú, átlagosan 53 méteres hajókkal.
Az Ukrajnában zajló háború miatt a nemzetközi közösség szigorú szankciókkal sújtotta a Vlagyimir Putyin orosz elnökhöz köthető orosz oligarchákat. Ennek célja, hogy megnehezítsék a háború finanszírozását, illetve nyomást gyakoroljanak az orosz vezetésre, hogy hagyjanak fel a harcokkal.
Ezeknek a szankcióknak a keretében már 16 szuperjachtot foglaltak le világszerte.
Ez a hajtóvadászat a gazdag oroszokra viszont nagyon nehéz helyzetbe sodorta a jacht gyártókat - írta meg a BBC. Iparági bennfentesek szerint a piac teljesen kiszámíthatatlanná vált és sok cég mehet tönkre a következő időszakban.
Azzal, hogy folytatódik a hajtóvadászat az orosz hajók után az ezeket készítő és üzemeltető emberek megélhetése egyik pillanatról a másikra megszűnt.
A jachtok és a gyárak üresen maradnak, így a tervezők, építészek, a gyári munkások vagy a fedélzeti személyzet elveszíti a munkáját.
Mindenki attól fél, hogy túl közel kerül a rossz pénzhez
— ezt a VesselsValute tengerkutató cég elemzője, Sam Tucker mondta.
Mi az a szuperjacht?
Ez a kifejezés igazából nem egy konkrét szakmai meghatározás, inkább csak a köznyelvben terjedt el. Általában a 24 méternél hosszabb hajókra szokták használni a szuperjacht megnevezést, de vannak olyan hajók, amik ennél akár négyszer hosszabbak is lehetnek.
Greg Marshall haditengerészeti építész szerint ezek a magánhajók szinte szuverén szigeteket képeznek. Meg van rajtuk minden, ami egy élet leéléséhez kellhet. A szakember elmondta, hogy jelenleg egy 122 méter hosszú jachtot tervez, amin többszintes vízesések lesznek, amik medencéről medencére fognak lépcsőzetesen lecsorogni, illetve lesz a fedélzeten egy 2400 négyzetméteres gyógyfürdő és egy 1500 négyzetméteres edzőterem is.
De vannak más egyedi különlegességek is az ilyen hajókon. Egy Nagy-Britanniában lefoglalt jachton például az elsőfedélzeten egy hatalmas borospince foglalt helyet, illetve egy Gibraltáron elkobzott hajónak saját 3D-s moziterme is volt.
Bedőlhetnek az iparági szereplők
Sam Tucker szerint azzal, hogy a nyugati szankciók megnehezítik az oroszoknak a banki átutalásokat a szuperjacht-ipar tönkre mehet.
Például egy ilyen hajó üzemeltetési költségei nagyjából a teljes értékének 15 százalékát teszik ki évente.
Ez akár millió dolláros költséget is jelenthet, amitől az iparági szereplők elesnek. Az orosz jachttulajdonosok nem tudják kifizetni a személyzetet és az üzemeltetőket.
Ha Amerikában foglalják le ezeket a hajókat, akkor a kormánynak fizetnie kell azok fenntartását, hogy a jachtok ne veszítsenek az értékükből. Ezt a fajta felelősséget vállalnunk kell
— erről az amerikai igazságügyi minisztérium által működtetett KleptoCapture egység vezetője, Andrew Adams beszélt. Ez a csapat foglalkozik az Egyesült Államokban az orosz oligarchák vagyonának felkutatásával.
A zömében észak-európai hajógyárakban szinte megállt az élet a szankciók kivetése óta. Az éppen folyó projekteket félbe kellett hagyni és csak kevesen mernek új üzletekbe belevágni, mert
tartanak tőle, hogy orosz kötöttségbe futnak a végén.
Ott hánykolódik egy jacht a kikötőben és hozzá sem lehet nyúlni. Nem tudod pontosan, hogy kié és el sem adhatod legálisan. Nem dolgozhatsz rajta, és még csak el sem szállíttathatod. Csak foglalja a helyet a hajógyárban, így új munkát el se lehet kezdeni
— erről szintén Sam Tucker beszélt a BBC-nek.
Csak az üzemeltetést figyelembe véve is látszik, hogy rengeteg ember marad munka nélkül a lefoglalt hajók miatt. Egy szuperjacht személyzete akár 100 főre is tehető.
A háború előtti békeidők
A háború kitörése előtt a jacht-ipar történelmi fellendülést élt át. A SuperYacht Times felmérése szerint 40 évvel ezelőtt nagyjából 24-30 mai értelemben vett luxusjacht lehetett a világ tengerein. Ma ez a szám több mint 5000.
A Burgess jacht brókercég tulajdonosa a tavalyi évben 2,2 milliárd dolláros árbevételről számolt be és a piac globális növekedéséről is beszélt. Richard Lambert szerint a jacht eladások, építések és bérletek tavaly rekordot döntöttek.
Optimistán az idei évre is növekedést vár, ami főleg a koronavírus-járvánnyal magyarázható.
A rendkívül gazdagok számára a jachtos utazások számítanak az egyik legbiztonságosabbnak. Ezeken az úszó szigeteken érzik magukat biztonságban, ráadásul határozatlan ideig is maradhatnak a hajókon, hiszen az ellátás biztosított számukra.