Nemzetközi gazdaság

A jacht gyártó cégek tönkre mehetnek az oligarchákra kivetett szankciók miatt

Sok hajógyárban le kellett állítani a munkát, mivel a cégek félnek, hogy az elkészült jachtokat a megrendelők nem tudják majd kifizetni a szankciók miatt. Az iparági szereplők kerülik az oroszokkal való üzletelést, még akkor is, ah az illető nincs szankciós listán.

A gazdag oroszok szenvedélyesen szeretik a hatalmas hajókat. Ezt az is bizonyítja, hogy a világ luxus-jachtjainak 10 százaléka képezi orosz milliárdosok tulajdonát. Ráadásul Ezek közül is a legnagyobb hajókat vásárolják meg az orosz oligarchák. A SuperYacht Times című szaklap elemzése szerint

2021-ben egy átlagos orosz szuperjacht 61 méter hosszú volt, szemben az amerikai tulajdonú, átlagosan 53 méteres hajókkal. 

Az Ukrajnában zajló háború miatt a nemzetközi közösség szigorú szankciókkal sújtotta a Vlagyimir Putyin orosz elnökhöz köthető orosz oligarchákat. Ennek célja, hogy megnehezítsék a háború finanszírozását, illetve nyomást gyakoroljanak az orosz vezetésre, hogy hagyjanak fel a harcokkal.

Ezeknek a szankcióknak a keretében már 16 szuperjachtot foglaltak le világszerte.

Ez a hajtóvadászat a gazdag oroszokra viszont nagyon nehéz helyzetbe sodorta a jacht gyártókat - írta meg a BBC. Iparági bennfentesek szerint a piac teljesen kiszámíthatatlanná vált és sok cég mehet tönkre a következő időszakban.

Superyacht,Being,Lowered,Into,The,Water,After,Winter,Haul,Out
Fotó: Shutterstock

Azzal, hogy folytatódik a hajtóvadászat az orosz hajók után az ezeket készítő és üzemeltető emberek megélhetése egyik pillanatról a másikra megszűnt.

A jachtok és a gyárak üresen maradnak, így a tervezők, építészek, a gyári munkások vagy a fedélzeti személyzet elveszíti a munkáját.

Mindenki attól fél, hogy túl közel kerül a rossz pénzhez

— ezt a VesselsValute tengerkutató cég elemzője, Sam Tucker mondta.

Motor,Yacht,In,Motion,Top,View.,A,Huge,Super,Mega
Fotó: Shutterstock

Mi az a szuperjacht?

Ez a kifejezés igazából nem egy konkrét szakmai meghatározás, inkább csak a köznyelvben terjedt el. Általában a 24 méternél hosszabb hajókra szokták használni a szuperjacht megnevezést, de vannak olyan hajók, amik ennél akár négyszer hosszabbak is lehetnek.

Greg Marshall haditengerészeti építész szerint ezek a magánhajók szinte szuverén szigeteket képeznek. Meg van rajtuk minden, ami egy élet leéléséhez kellhet. A szakember elmondta, hogy jelenleg egy 122 méter hosszú jachtot tervez, amin többszintes vízesések lesznek, amik medencéről medencére fognak lépcsőzetesen lecsorogni, illetve lesz a fedélzeten egy 2400 négyzetméteres gyógyfürdő és egy 1500 négyzetméteres edzőterem is.

De vannak más egyedi különlegességek is az ilyen hajókon. Egy Nagy-Britanniában lefoglalt jachton például az elsőfedélzeten egy hatalmas borospince foglalt helyet, illetve egy Gibraltáron elkobzott hajónak saját 3D-s moziterme is volt.

Superyacht,Being,Hauled,Out,Of,The,Water,With,Big,Cranes
Fotó: Shutterstock

Bedőlhetnek az iparági szereplők

Sam Tucker szerint azzal, hogy a nyugati szankciók megnehezítik az oroszoknak a banki átutalásokat a szuperjacht-ipar tönkre mehet.

Például egy ilyen hajó üzemeltetési költségei nagyjából a teljes értékének 15 százalékát teszik ki évente.

Ez akár millió dolláros költséget is jelenthet, amitől az iparági szereplők elesnek. Az orosz jachttulajdonosok nem tudják kifizetni a személyzetet és az üzemeltetőket.

Ha Amerikában foglalják le ezeket a hajókat, akkor  a kormánynak fizetnie kell azok fenntartását, hogy a jachtok ne veszítsenek az értékükből. Ezt a fajta felelősséget vállalnunk kell

— erről az amerikai igazságügyi minisztérium által működtetett KleptoCapture egység vezetője, Andrew Adams beszélt. Ez a csapat foglalkozik az Egyesült Államokban az orosz oligarchák vagyonának felkutatásával.

A zömében észak-európai hajógyárakban szinte megállt az élet a szankciók kivetése óta. Az éppen folyó projekteket félbe kellett hagyni és csak kevesen mernek új üzletekbe belevágni, mert

tartanak tőle, hogy orosz kötöttségbe futnak a végén. 

Ott hánykolódik egy jacht a kikötőben és hozzá sem lehet nyúlni. Nem tudod pontosan, hogy kié és el sem adhatod legálisan. Nem dolgozhatsz rajta, és még csak el sem szállíttathatod. Csak foglalja a helyet a hajógyárban, így új munkát el se lehet kezdeni

— erről szintén Sam Tucker beszélt a BBC-nek.

Csak az üzemeltetést figyelembe véve is látszik, hogy rengeteg ember marad munka nélkül a lefoglalt hajók miatt. Egy szuperjacht személyzete akár 100 főre is tehető.

Caucasian,Male,Superyacht,Engineer,-,Eto,Working,On,The,Engine
Fotó: Shutterstock

A háború előtti békeidők

A háború kitörése előtt a jacht-ipar történelmi fellendülést élt át. A SuperYacht Times felmérése szerint 40 évvel ezelőtt nagyjából 24-30 mai értelemben vett luxusjacht lehetett a világ tengerein. Ma ez a szám több mint 5000. 

A Burgess jacht brókercég tulajdonosa a tavalyi évben 2,2 milliárd dolláros árbevételről számolt be és a piac globális növekedéséről is beszélt. Richard Lambert szerint a jacht eladások, építések és bérletek tavaly rekordot döntöttek.

Optimistán az idei évre is növekedést vár, ami főleg a koronavírus-járvánnyal magyarázható.

A rendkívül gazdagok számára a jachtos utazások számítanak az egyik legbiztonságosabbnak. Ezeken az úszó szigeteken érzik magukat biztonságban, ráadásul határozatlan ideig is maradhatnak a hajókon, hiszen az ellátás biztosított számukra.

 

jacht oligarchák háború szuperjacht szankciók
Kapcsolódó cikkek