Próbálnak takarékoskodni a britek a fokozódó miatt – ami 2022 márciusában 30 éves csúcsra, 7 százalékra emelkedett –, így már kevesebb hús, hal és baromfi kerül az asztalokra a Reuters értesülései szerint.

A NielsenIQ piackutató szerdai közleménye szerint a hal és baromfihús értékesítése 13 százalékkal esett vissza az április 23-ig tartó négy hét alatt éves összehasonlításban, valamint a sörök, borok és szeszes italok értékesítése is csökkent 15,9 százalékkal, pedig a húsvéti ünnepek fokozhatták volna a keresletet. Ezen időszak alatt a brit szupermarketek összértékesítése is mérséklődött 1,8 százalékkal, miközben a kosárban lévő cikkek átlagos száma enyhe fogyatkozást mutatott – 11,2 százalék a 11,5-höz képest.

A display of fresh fish in a Morrisons supermarket, operated by Wm Morrison Supermarkets Plc, in Saint Ives, U.K., on Monday, July 5, 2021. Apollo Global Management Inc. said Monday it's considering an offer for Morrison, heating up a takeover battle for the U.K. grocer. Photographer: Chris Ratcliffe/Bloomberg via Getty Images 1233816947
Fotó: Chris Ratcliffe / Bloomberg via Getty Images

Egy szintén szerdán közzétett felmérés szerint a élelmiszerek 2011 óta nem látott drágulását tapasztalhatnak a vásárlók, és még ennél is nagyobb emelkedés várható az elkövetkező időkben. A British Retail Consortium (BRC) szerint az áruházláncokban az árak éves szinten 2,7 százalékkal emelkedtek áprilisban, ami a márciusig tartó 12 hónap 2,1 százalékos emelkedéséről gyorsult fel. Ugyanakkor a BRC inflációs mérőszáma elsősorban a bolti árakra koncentrál, és nem hasonlítható össze a hivatalos fogyasztói árindexszel, amely magába foglalja egyebek mellett a háztartások számláit is.

Helen Dickinson, a BRC vezérigazgatója szerint az emelkedő energiaárak és az ukrajnai konfliktus hatása is begyűrűzött az áprilisi kiskereskedelmi árakba, ráadásul a nem élelmiszeripari termékek, különösen a bútorok, az elektromos cikkek és a könyvek az átlagnál is jobban drágultak, amihez hozzájárultak a kínai ellátási zavarok a járványkorlátozások miatt. A továbbra is magas infláció aggodalomra adhat okot a Bank of England tisztviselői számára is, akik várhatóan csütörtökön 2009 óta nem látott mértékben egy százalékra emelik a kamatlábat a márciusi 0,75 százalékról.

Múlt heti hivatalos adatok szerint a lakosság csaknem negyede küzd a háztartási számlák kifizetésével, így minden kiadott penny-re odafigyelnek az ország második legnagyobb szupermarket-csoportja, a Sainsbury's vezérigazgatója szerint. Sokan több olcsó, saját márkás élelmiszert vásárolnak az áruházakban, visszamondják az előfizetéses streaming szolgáltatásokat, például a Netflixet, és megszüntetik a háztartási készülékekre vonatkozó javítási garanciákat.

A Nielsen szakértője elmondta, hogy a német tulajdonú Aldinál és Lidlnél nőtt leginkább a szupermarketek forgalma, éves összevetésben 6,4 százalékkal, illetve 9,1 százalékkal. Az Asda és a Morrisons hálózatok pedig bejelentették, hogy csökkentik az alapvető élelmiszerek árát. Dickinson szerint azonban a vásárlóknak mindenképpen fel kell készülniük a további áremelkedésre.