Joe Biden amerikai elnök akár már a héten feloldhatja a kínai importra még az elődje által kivetett büntetővámok egy részét, hogy csökkentse az inflációs nyomást – értesült a Wall Street Journal. Az enyhítés olyan fogyasztási javakat érinthet, mint a ruházat és iskolai felszerelések, és létrehoznak egy olyan átfogó keretrendszert, amely lehetővé teszi az importőrök számára, hogy vámmentességet kérjenek. Törvény írja egyébként elő, hogy a vámintézkedéseket négyévente felülvizsgálják, a munkát az amerikai kereskedelmi képviselet irányítja. 

Port Of Houston As Governor Abbot Tries To Attract Cargo Amid California Delays
Fotó: Bloomberg


Az intézkedést egyébként már várják egy ideje, a késlekedés oka, hogy az adminisztráció is élesen megosztott a kérdésben, ahogyan az üzleti élet, a szakszervezetek és a törvényhozók is. 

Janet Yellen pénzügyminiszter például a gazdaságot hátráltató tényezőnek tartja a büntetővámokat, és korábban azt mondta, hogy a kormányzat keresi a módját, hogyan lehetne azokat átalakítani az megfékezése érdekében. Szerinte egy részük nem stratégiai jelentőségű, és nem sikerült velük rábírni Pekinget arra, hogy hagyjon fel tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatával, ami pedig a bevezetésük egyik fő célja volt. A vámcsökkentés hívei emellett azzal érvelnek, hogy Bidennek bizonyítania kell, hogy komolyan gondolja az infláció elleni harcot.

Yellennel ellentétben Katherine Tai kereskedelmi főképviselő és Jake Sullivak, Biden nemzetbiztonsági tanácsadója értékes kényszerítő eszköznek tartja a vámokat, és mindketten úgy vélik, hogy egyéb intézkedésekkel együtt használva ezeket engedményeket lehet kicsikarni Kínától. 

A lehetséges lépések között szerepel a stratégiai fontosságú termékek, például az ipari gépek és a közlekedési eszközök vámjának emelése, és a fogyasztási cikkekre kivetetteknek a csökkentése, és a figyelem áthelyezése a csúcstechnológiai cikkek gyártásához nyújtott kínai állami támogatására. Utóbbit a lap szerint már hónapok óta előkészítik, és oda vezethet, hogy új termékcsoportra vetnek ki vámokat. 

A cél ugyanis az infláció csökkentése mellett változatlanul az maradt Washington számára, hogy erőt mutasson Pekinggel szemben.

UPS Air Facility in Ontario is main air gateway for the western U.S., Hawaii, Alaska, and Asia
Fotó: Irfan Khan / Los Angeles Times via Getty Images

A száguldó infláció súlyos problémát okoz a Biden számára, mert árthat a demokratáknak a novemberi félidős választásokon, amelyeken minden eddigi előrejelzés szerint elveszítik minimális többségüket a kongresszus mindkét házában. 

Közgazdászok szerint azonban a kínai importtarifák feloldása várhatóan nem lenne drámai hatással, 

a Peterson Institute for International Economics elemzői, Megan Hogan és Yilin Wang becslése szerint kezdetben mindössze 0,26 százalékponttal csökkenthetné a fogyasztói árindex inflációját. De végül egy százalékpontos inflációcsökkenéshez vezethet, ahogy az amerikai vállalatok csökkentik az árrésüket, hogy versenyezzenek az importtal, tették hozzá.

Májusban az éves infláció a vártnál nagyobb mértékben, 8,6 százalékra emelkedett, a maginfláció pedig hat százalékra. Előbbi egy százalékpontos csökkenése nem igazán jelentene érzékelhető különbséget a fogyasztók számára, ráadásul a választásig nem aligha telik el elég idő ennek eléréséhez. Az importvámok csökkentésével viszont a demokraták újabb adut adhatnának a republikánusok kezébe, mert azt mutatnák vele, hogy nem elég kemények, rossz üzenetet küldenek Pekingnek azzal, hogy gyakorlatilag bátorítják a korábbi hozzáállásának fenntartását. Hasonlóképpen ellenzik a vámcsökkentést a szakszervezetek és a progresszív demokraták, akik komoly befolyással rendelkeznek az elnök kereskedelmi politikájára.