A svéd Candela vállalat úgy véli, hogy elektromos vízi járművek segíthetnek csillapítani az úgynevezett moto ondoso jelenséget. A kifejezést a helyiek használják arra, hogy a hajók által generált hullámok a város épületeit és járdáit rongálják – számolt be róla a CNN.

A jelenséget a UNESCO is makrovészhelyzetnek minősítette a vízre épült város területén.

A szerv szerint drasztikusan csökkenteni kell a motorcsónakok hatásait. A Candela a hajóival épp ezt célozza. A C–8 és a P–8 Voyager olyan szárnyashajó, amely a víz felett lebeg, ezáltal nem kelt hullámokat. A C–8-as egy kisebb csónak, míg a P–8 Voyagert arra tervezték, hogy képes legyen utasok szállítására, ezáltal használható taxiként vagy sétahajókon is.

1320674326 VENICE, ITALY - MAY 29: A  completely electric boat, the Candela, flies over the water during the Venice Boat Show at Arsenale during the opening day of the 2021 edition on May 29, 2021 in Venice, Italy. The city is seeing many events and venues reopen after being halted due to the covid 19 pandemic. (Photo by Simone Padovani/Awakening/Getty Images)
Fotó: Simone Padovani / Getty Images

A járművek dizájnját drónokat tervező mérnökök segítségével alkották meg. A hajók legfeljebb ötcentis hullámokat keltenek, miközben 55 kilométer/óra sebességgel suhannak a vízfelszín felett. A legnagyobb motorcsónak, a 30 fő szállítására is képes P–12-es modell a svéd cég ígéretei szerint az első szárnyas komp lesz a világon. A hatótávolsága körülbelül 110 kilométer és elérheti a 60 kilométer/órás sebességet is. A kompot júniusában mutatták be.

Idén készül el a Candela első hajója, a 2019-ben debütált C–7-es. A vállalat többi típusával ellentétben ennek nincs zárt utastere, így leginkább nyári sétahajókázásra alkalmas.

Gustav Hasselskog, a vállalat alapítója arra figyelmeztet, hogy a városban tapasztalható lassú közlekedés miatt az új típusú hajóknak nagy sebesség mellett kell kerülgetniük a lassabb járműveket, ami rengeteg veszélyt hordoz magában.

Szerinte emiatt teljesen át kéne formálni a város vízi közlekedését.

„Érdekes lenne, ha kipróbálhatnánk a hajóinkat, de ezt megelőzően újra kéne szervezni a lagúna közlekedését. Először is kulcsfontosságú a térségben közlekedő összes hajó elektromos meghajtásra való átállításának felgyorsítása, másodszor rendkívül nagy hangsúlyt kell fektetni sebességkorlátozás betartatására a megfelelő technológiák segítségével. Továbbá rendkívül fontos, hogy a különböző hajótípusokra más és más sebességkorlátozások legyenek érvényesek” – nyilatkozta Hasselskog.

Amíg Velencében csak tervezik a vásárlást, addig a stockholmi regionális kormányzat lecsapott a Candela hajóira. A P–12-es típusú kompokat szeretnének üzemeltetni a városközpontot és a külvárosi Ekerö kerületet összekötő útvonalon. A hajók gyártása ősszel indul, és a svéd fővárosban 2023 első felében kezdenék meg a próbaidőszakot.