BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mindenki kibúvót keres a gázfogyasztás visszafogása alól

Egyetértés hiányában erősen felvizezett javaslat került az európai uniós energetikai miniszterek elé a gázfogyasztás csökkentéséről, pedig Moszkva erős üzenetet küldött a szállított mennyiség megfelezésével.

Az Európai Bizottság eredeti javaslata szerint a tagállamoknak önkéntes alapon 15 százalékkal kellene csökkenteniük a gázfogyasztást augusztus és március között, a terv azonban éles ellenállásba ütközött. A tagállamok brüsszeli nagyköveteinek hétfői találkozója a Politico beszámolója szerint 

szinte kizárólag kivételekről, mentességekről és kiskapukról szólt, mindenki kifogásokat sorakoztatott fel, hogy miért ne vonatkozzon rá a csökkentés. 

Még olyan országok is beszálltak ebbe a játékba, amelyek eredetileg támogatták a bizottság elképzelését.

Gas storage
Fotó: Uwe Anspach


Egy brüsszeli illetékes szerint részben az a probléma, hogy a bizottság az eredeti tervében abból a forgatókönyvből indult ki, hogy megszakadnak az orosz gázszállítások, nem fog újraindulni az Északi Áramlat 1. vezeték a júliusi karbantartás után, így szükség lesz a gázfogyasztás sürgős racionalizálására. A gáz azonban érkezik a vezetéken, bár erősen csökkentett mennyiségben, szerdától pedig a Gazprom ezt tovább felezi a kapacitás 20 százalékára

Mivel az EU-ban a döntések meghozatalához konszenzus szükséges, az energetikai miniszterek elé erősen felvizezett javaslat érkezett, amelynek minden esélye megvan arra, hogy ma elfogadják. A Reuters értesülései szerint mentesülnek a 15 százalékos limit alól azok az országok – például Írország és Málta –, amelyek nem kapcsolódnak más uniós tagállamok gázhálózatához. Alacsonyabb megtakarítási célt tűznek ki azok elé is, ahol viszonylag magas a gáztárolók feltöltöttsége, és 

a tagállamokon belül mentességet kaphatnak a kritikus fontosságú iparágak, például az acélgyártás. Azoknak az országoknak pedig elég 7 százalékot megtakarítaniuk, amelyek gázt exportálnak másik tagállamba.
A miniszterek elé került tervezet szerint emellett a tagállamok többsége dönt majd arról, kötelezővé tegyék-e a fogyasztás visszafogását. Ezt a jogot az Európai Bizottság eredetileg magának tartotta volna fenn, azonban ezt többen elfogadhatatlannak tartották. Többek között Lengyelország, Görögország, Spanyolország, Portugália, Ciprus és Málta. Az EB annyi engedményt kap, hogy a testület tehet javaslatot a lépésre, amelyről aztán szavaznak a tagállamok.

Egy nappal korábban Anna Moskwa lengyel klímaügyi és környezetvédelmi miniszter közölte, nehéz megvitatni az EB által néhány nap alatt, szinte rögtönözve előkészített kötelező mechanizmusokat, amelyek felhasználáscsökkentésre kényszerítenék a tagállamokat. Moskwa elfogadhatatlannak nevezte, hogy a javasolt gázfogyasztási mechanizmusok kötelezők lehetnének a tagállamokra nézve. A reakció nem késett sokat: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke kapásból a lengyel jogállamisággal kapcsolatban indított uniós eljárást kezdte el feszegetni.  

Fotó: Bach Máté


A miniszteri ülést előkészítő, késő estébe nyúló hétfői tárgyalások során a Politico szerint feltűnően hiányzott a hivatalos számítás vagy becslés, amelyből kiderülne, hogy az engedmények aláássák-e az általános megtakarítási célt. Azonban „egyetértés volt abban, hogy ez még mindig elég lesz ahhoz, hogy a lépés hatékony legyen” – mondta a lapnak egy neve elhallgatását kérő diplomata.

Megugrott az olaj ára a Gazprom bejelentésére

 

A Gazprom szerdától az Északi Áramlat 1. kapacitásának 20 százalékára csökkenti a Németországba szállított gáz mennyiségét. A hírre kedden az egymást követő második napon emelkedett az olaj ára. A Brent szeptemberi szállításra hétfőn 1,9, kedden 1,6 százalékkal, hordónként 106,81 dollárra, az amerikai WTI a hét első két napján összesen 3,6 százalékkal, 98,17 dollárra drágult. A kereskedők ugyanis arra számítanak, hogy a felhasználók egy része kénytelen lesz földgázról olajszármazékokra, elsősorban dízelre átállni. Ami egyébként már önmagában is kockázatos, mivel Oroszország Európa legfőbb dízelbeszállítója. Az átállás viszont tartósan támogathatja az olajárakat – mondta a Reutersnek Kikukava Hirojuki, a Nissan Securities kutatási igazgatója. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.