Németországban akkora sikert aratott a 9 eurós havi vasúti bérlet, hogy a kormánynak komolyan el kell gondolkodnia a kedvezmény meghosszabbításán. A 90 százalékos kedvezmény biztosító akció a jelenlegi állás szerint augusztus végéig elérhető. A kedvezményt, más európai országokhoz hasonlóan a meredeken emelkedő üzemanyagárak hívták életre. A vezetés azon van, hogy olcsóbb és energetikailag fenntarthatóbb alternatívát kínáljanak az autósoknak, hogy letegyék a kocsikat, ezzel rengeteg üzemanyagot megspórolva az országnak.

Spanyolországban még egy lépéssel messzebb mentek a fenntarthatóbb közlekedés finanszírozása felé, hiszen a rövid- és középtávú vasúti járatokon ingyenesség tették a közlekedést minden utas számára. Az így kieső bevételeket a bankokra és energiavállalatokra kivetett extraadóból finanszírozza az ország.

Németország természetesen észrevette az olcsó közösségi közlekedés sikerét. Markus Söder, bajor miniszter javaslatot is tett a még bőkezűbb, napi egy eurós vasúti bérlet bevezetésére - írta meg az euronews. A miniszter a Bildnek adott interjújában elmondta, hogy

az igazi problémák majd az ősszel kezdődnek majd, amikor ismét felmennek majd az árak.

Ennek a nehézségnek a megelőzésére Söder azt javasolta, hogy

vezessenek be egy 356 eurós éves vasúti bérletet, ami napi egy eurós utazásnak felel meg. 

A Szövetségi Digitális és Közekedési Minisztérium (BMDV) nem kommentálta az állam vezetőjének javaslatát. Ezzel szemben a közvélemény egyértelműen jól fogadta a felvetést, ami még olcsóbb közösségi közlekedést tenne lehetővé.

30 June 2022, Hessen, Frankfurt/Main: A woman walks to an S-Bahn train in the main station (shot with longer shutter speed). For 9 euros a month throughout Germany - this offer has convinced many people. Initial data even suggest that car drivers also benefit from it. Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by ARNE DEDERT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Arne Dedert / DPA Picture-Alliance via AFP

A 9 eurós jegy sikere

Az olcsó, kilenc eurós vonatjegy egyértelmű sikernek mondható Németországban. A bevezetése óta a dugók és a torlódások csökkentek a vizsgált 26 város közül 23-ban. 

Az ingázók kevesebb időt veszítettek a munkába járáskor júniusban, mint májusban szinte az összes vizsgált városban

– erről Ralf-Peter Schäfer  közlekedési szakértő beszélt. Hozzátette, hogy ez a trend a hambergi és a weisbadeni városokra is igaz.

A Német Közlekedési Vállalatok Szövetségének (VDV) adatai szerint a 9 eurós jegyekből csak júniusban mintegy 21 milliót adtak el. Ehhez még hozzá jön még az a nagyjából 10 millió bérletes, akiknek már volt bérlete, így utólag kapta meg a kedvezményt. A VDV elnöke Ingo Wortmann elmondta, hogy ez az eredmény

nem csak elérte a szakma által előzetesen várt 30 millió bérletest, de valamivel még meg is haladta.

Emellett egy másik, a Deutsche Bahn vasút társasággal végzett közös, 6 ezer embert megszólaltató felmérésükből az is kiderült, hogy a kedvezménnyel nagyjából minden ötödik embert arra tudták ösztönözni, hogy életében először váltson tömegközlekedésre bérletet.

01 July 2022, Hessen, Frankfurt/Main: View of Frankfurt's main train station with its striking architecture. Photo: Arne Dedert/dpa (Photo by ARNE DEDERT / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: ARNE DEDERT

Szeptemberben jöhet a klímajegy?

A jegy népszerűsége miatt kulcskérdéssé vált, hogy mi fog történni, ha a 9 eurós jegy augusztus végével kifut a forgalomból? Oliver Wolff, a VDV ügyvezető igazgatója a The Guardian brit lapnak elmondta, hogy szervezetükkel egy havi 69 eurós bérlet bevezetésére tesznek javaslatot a kormánynál, amit osztrák mintára klímajegynek keresztelnének el. Ezzel a bérlet típussal kifejezetten az autósokat céloznák meg.

A 69 eurós klímajegy koncepciója egy kissé kevésbé ambiciózus, mint Söder napi egy eurós éves bérlete, de Wolff szerint egy évi 2 milliárd eurós költséggel megvalósítható lenne. A VDV vezetője elmondta, hogy a projektet a Covid helyreállításra szánt pénz maradékából finanszírozná. Hozzátette, hogy a vasút társaságok készek a kormánnyal együttműködve megvalósítani ezt a tervet. Azonban egy ilyen nagyszabású és hosszútávú utazási kedvezmény bevezetéséhez először arra van szükség, hogy fejlesszék a német vasúti hálózatot. Erre azért van szükség, hogy a vonatok és a pályák elbírják a kedvezmény miatt megnövekedő utasok tömegét.