A későbbiekben valószínűleg nem kerülnek a keddihez hasonló helyzetbe az orosz olajhoz a déli ágán kapcsolódó közép-európai finomítók és a Mol. Az utóbbi tulajdonában lévő Slovnaft szóvivője pénteken úgy nyilatkozott, hogy az orosz és az ukrán fél közötti tranzakciót visszautasító pénzintézet megváltoztatta az álláspontját. 

Nem jön olaj Magyarországra – az ukránok miatt áll a szállítás

Ukrajna a tranzitdíjakkal kapcsolatos problémák miatt augusztus elején felfüggesztette az olajszállítást a Barátság kőolajvezeték déli szakaszán.

Kedden derült ki, hogy az augusztus hónapra szóló tranzitforgalmi díj nem érkezett meg Oroszországból Ukrajnába, így az utóbbi leállította az olajszállítást Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba. A hírt a Mol-részvények árfolyamának jelentős, ám csak ideiglenes zuhanása követte. Amikor a magyar olajtársaság megtalálta a megoldást, visszakorrigált az árfolyam. 

A photo taken on May 5, 2022 shows the receiver station of the Druzhba pipeline of petroleum between Hungary and Russia with a memorial plate of its construction at the Duna (Danube) Refinery of Hungarian MOL Company located near the town of Szazhalombatta, about 30 km south of Budapest. - Europe faces the prospect of a diesel supply shortage following sanctions on Russia. MOL's Duna Refinery continues to receive Russian crude through the Druzhba pipeline. (Photo by ATTILA KISBENEDEK / AFP)
Fotó: Attila Kisbenedek / AFP

Miután az állítólag 9-10 millió eurót kitevő tranzitdíjat a Mol tulajdonában álló Slovnaft átutalta, az olaj újra érkezik, bár az üggyel kapcsolatban továbbra is sok a nyitott kérdés. Egy kockázat most, úgy tűnik, kikerül a rendszerből: a Reuters pénteken arról számolt be, hogy továbbra is európai bank bonyolíthatja le a tranzitdíj-átutalásokat a Barátság kőolajvezeték szállításai fejében, így elhárulhat az akadály a Magyarországra, Szlovákiába és a Cseh Köztársaságba irányuló orosz olajexport folytatása elől. A hírek szerint a holland ING-ről van szó, a pénzintézet azonban nem kívánt nyilatkozni az ügyben. A korábbi beszámolók szintén egy európai bankra hivatkoztak, de nem hozták nyilvánosságra, hogy konkrétan melyik pénzintézet az. A szlovák Slovnaft olajipari vállalat pénteki tájékoztatásából azonban arra lehet következtetni, hogy az ING blokkolhatta a szankciós intézkedésekre hivatkozva a legutóbbi transzfert.

„Információink szerint a bank újragondolta a tranzitdíjnak a cégek közötti, eredetileg blokkolt kifizetését, és végül elfogadta azt” – mondta Anton Molnar, a Slovnaft szóvivője. „Ez megerősíti, hogy a kialakított rendszer működőképes, és hosszú távú megoldás lehet” – tette hozzá.


Az orosz csővezeték-üzemeltető vállalat, a Transznyefty tájékoztatása szerint a Barátság kőolajvezetéken azért álltak le a szállítások, mert a nyugati szankciók miatt nem lehetett az orosz átutalást közvetlenül Ukrajnának teljesíteni. Miután a magyar Mol és szlovákiai leányvállalata, a Slovnaft időközben saját maga teljesítette az átutalást, Magyarországra és Szlovákiába újból megindultak az olajszállítások. Értesülések szerint a Csehországba irányuló szállításokat szombaton tervezik újraindítani.