BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kerékpár újrafelfedezése lehet a városi közlekedés jövője

Az elektromos kerékpárok eladása megduplázódott 2019 és 2021 között, sok logisztikai cég tért át az elektromos rásegítéssel működő teherbringák használatára.

Nem az önvezető autók és a sokat ígérő technikai újdonságok, hanem a kerékpárok újrafelfedezése hozhatja el a városi közlekedés megújulását – írja a Next City. 

city bike
Az egyre népesebb és élhetetlenebb nagyvárosok jövője az autók kitiltása, illetve a gyalogos és kerékpáros közlekedés ösztönzése lesz.
Fotó: Shutterstock

Az egyre népesebb és élhetetlenebb nagyvárosok jövője az autók kitiltása, illetve a gyalogos és kerékpáros közlekedés ösztönzése lesz. Sőt, bizonyos helyeken ez már a jelen, 

a járvány által megbénított világgazdaság, az olaj árának emelkedése és az éghajlati válság pedig újabb és újabb érvekkel támasztja alá, miért éri meg kerékpárra váltani. 

Bizonyos városokban már a logisztikai ágazat is irányt módosított: a furgonokat lassan felváltják a teherbringák.

Mérhető változást hoz a teherbringa

Az aktivisták aktív szerepvállalására volt szükség ahhoz, hogy komolyan vegyék a kerékpározást a tavalyi COP26 glasgow-i klímacsúcson, és hogy az aktív közlekedés bekerüljön a közúti közlekedés szén-dioxid-mentesítésének felgyorsításáról szóló nyilatkozatba. Úgy tűnik, nem kizárólag az autóipar lobbiereje okoz problémát: mintha pszichológiai akadálya is volna annak, hogy a kerékpárt a városok jövőjének meghatározó elemeként képzeljük el.

Az autonóm járművek fejlesztésébe 2010 óta több mint 200 milliárd dollárt fektettek be.

Hasonló időszak alatt az Európai Unióban alig több mint 2 milliárd dollárt költöttek kerékpáros és gyalogos kezdeményezésekre. A jövőmondók szerint a minden szempontból megbízható, köznapi használatra szánt önvezető járművek már csak karnyújtásnyira vannak. Ennek ellenére az elmúlt két évben a kerékpározás a reneszánszát éli – részben a világjárvány, részben az elszálló olajárak miatt.

A vállalkozások is kezdik fel- és elismerni a kerékpárhasználat előnyeit. Sok logisztikai cég tért át az e-cargo kerékpárok (elektromos rásegítéssel működő teherbringák) alkalmazására a költségek csökkentése miatt. 2019 és 2021 között az elektromos biciklik eladása megduplázódott. 2021-ben Európa-szerte kétszer annyi e-biciklit adtak el, mint elektromos autót.

Zöldhullám: élen a General Motors, sereghajtó a Toyota

Egyre jobban állnak a német autógyártók az elektromos átállásban, míg a japánok leszakadtak.

A váltás ösztönzésére például Franciaországban most akár 4000 eurót is adnak azoknak, akik autójukat e-biciklire cserélik.

city bike
2021-ben Európa-szerte kétszer annyi e-biciklit adtak el, mint elektromos autót. Fotó: Shutterstock

Ma már a kerékpározás pozitívumai – az egészségre, a városi közlekedésre, a szén-dioxid-kibocsátásra gyakorolt kedvező hatásai – egyre jobban számszerűsíthetők, míg az önvezető járművek előnyei továbbra is homályosak. A jövőről alkotott elképzeléseinket mégis ezek a technológiai újítások (vagy az ezekről szóló ígéretek és jóslatok) határozzák meg. A tech guruk általában a különböző tárgyakra és azok konkrét képességeire, összetettségére alapozva mesélik el víziójukat az elképzelt – gyakran sci-fibe illő – jövőről, amelyben repülő autók, csomagszállító drónok és robotok teszik kényelmesebbé az életet a Földön (esetleg a Marson).

Veszélyesek az Amazon drónjai, várni kell még az engedélyezésre

Jeff Bezos, a vállalat alapítója 2013-ban öt éven belülre ígérte a drónos kiszállítást, ám a projekttel kapcsolatban komoly biztonsági aggályok merültek fel.

Kevesebb károsanyag-kibocsátás

A fejlődés azonban nem csak a technikai eszközök összetettségében mérhető, és a Next City publicistája azt mondja, azokat a rendszereket is figyelembe és számításba kell venni, amelyekbe egy-egy újdonság illeszkedik. (Például az autózás esetén az úthálózatot, a parkolást, a vezetési kultúrát stb.) Szerinte ha a technológiát a rendszerek szemszögéből kezdjük vizsgálni, világossá válik, hogy a valódi fejlesztések a mai világ egyre gyorsuló változásainak kezelésére fognak irányulni, nem pedig az eszközök összetettségének növelésére.

Egyes városokban a kerékpáros logisztika lassan, de biztosan bizonyítja, hogy a teherbringák fel tudják venni a versenyt a furgonokkal,

amelyek a városi közlekedés talán legkevésbé kívánatos járművei (elsősorban méreteik és károsanyag-kibocsátásuk mértéke miatt). Bár a teherbiciklik önmagukban valószínűleg nem fognak drámai változást hozni, a bennük rejlő lehetőségek még nagyrészt kihasználatlanok. Ennek egyik oka a városi kiszállítás szervezéséhez használt technológia rugalmatlansága: a legjobb algoritmusok sem képesek modellezni a teherbiciklik dinamikusságát, amellyel az összetett, bizonytalan és előrejelezhetetlen környezetre reagálni tudnak. Ebben az esetben is igaz, hogy az újítás iránya nem a kerékpár mint eszköz forradalmasítása felé mutat, hanem a folyamatok, rendszerek jobb szervezése felé. Bár ezeket a változásokat talán nehezebb érzékelni, mint a legújabb kütyük megjelenését, hatásuk ugyanolyan figyelemre méltó lehet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.