A szeptember 4-ével zárult tizenkét hét forgalmi adatai szerint az Aldi feljött a negyedik helyre, így a német diszkontláncot már csak a Tesco, Sainsbury’s, Asda hármas előzi meg. 

An Aldi Stores Ltd. supermarket in London, UK, on Friday, June 24, 2022. The Office for National Statistics said Friday the volume of goods sold in stores and online fell 0.5% in May, as soaring food prices forced consumers to cut back on spending in supermarkets.
Fotó: Hollie Adams / Bloomberg via Getty Images

A 9,3 százalékos piaci részesedéssel rendelkező Aldi előtt 14,1 százalékkal áll az Asda. Igaz, a rés kettejük között egyre szűkül, hiszen amíg 

az Aldi éves összevetésben 18,7 százalékkal tudta növelni a forgalmát, 

addig az Asda bevétele csak 2,2 százalékkal bővült, és a dinamika közötti különbség tartósnak látszik az előző évek forgalmi adatai alapján. 

A második helyen álló Sainsbury’s csillaga sem ragyog fényesen, a lánc piaci részesedése 15-ről 14,6 százalékosra csökkent még úgy is, hogy közben eladásait csekély, 1,5 százalékos mértékben növelni tudta 

A piacvezető Tesco súlya is fél százalékponttal, 26,9 százalékra esett vissza, 

noha nála 1,9 százalékos éves forgalombővülést mért a Kantar piackutató.

 

Már a hatodik helyet foglalja el a sorban a másik nagy német diszkontlánc, a Lidl is, amely még az Aldinál is nagyobb, 20,9 százalékos növekedési dinamikát mutatott fel, piaci részesedését 6,1-ről 7,1 százalékosra felnyomva.

A vizsgált időszakban csak a szövevényes és egyelőre rendezetlen tulajdonosváltás előtt-alatt álló Morrisons és a Waitrose forgalma csökkent, az előbbié 4,1, az utóbbié 4,7 százalékkal. A Morrisons a negyedik helyét a Safeway 2004-es felvásárlásának köszönhette. Októbertől névleg a Clayton, Dubilier & Rice (CD&R) amerikai magántőke-társaság a tulajdonosa, de a vételár megfinanszírozásával még akadnak problémák. 

London,,Uk,-,February,25,,2019.,Shoppers,Outside,The,Front
Fotó: Shutterstock

A Morrisonsnál nincsenek letörve a lecsúszásuk kapcsán, szóvivőjük szerint a vásárlóikat nem a piaci statisztikák érdeklik, hanem az ár, a minőség, a hazai termékek magas aránya és a szolgáltatás színvonala. Hozzátette, hogy a forgalombővüléshez üzletnyitások is kellenek, a Morrisons azonban az utóbbi időszakban nem erre fókuszált.

Az Aldi és a Lidl együtt 16,4 százalékos piaci részesedése agresszív árpolitikájuknak és dinamikus terjeszkedésüknek köszönhetően tovább nő a brit kiskereskedelmi piacon. 

Legnagyobb „barátjuk” most az infláció és a nyomában járó elszegényedés, 

ami vásárlók millióit tereli a riválisokhoz képest mindig alacsonyabb árszínvonalon dolgozó német diszkontláncokhoz.

Augusztusban a bolti infláció 12,4 százalékos volt, tehát a 9,9 százalékos fogyasztói árindexnél is magasabb, ami azt jelzi, hogy a diszkontoknak még jó ideig lesz keresnivalójuk a brit piacon. 

A 12,4 százalékos pénzromlási ütem egyben történelmi rekord, egy átlagos háztartás élelmiszerszámlája évi 571 fonttal (265 ezer forint) növekszik. A bolti termékkörből leginkább a tej (31 százalék), a vaj (25 százalék) és a kutyatáp (29 százalék) drágult.

A Big Four csillaga leáldozott, a Tesco, Sainsbury’s, Asda és Morrisons alkotta kvartett együttes piaci részesedése 2010-ben még meghaladta a 75 százalékot, szemben a mai 64,7 százalékkal 

– emlékezett vissza a német diszkontok térhódítása előtti időkre Fraser McKevitt, a Kantar kutatója, aki a siker egy másik mozgatórúgóját is felfedte, nevezetesen a sajátmárkás termékek divatját. Ezek forgalma a vizsgált időszakban harmadával nőtt éves összehasonlításban.