Fitch: válságtűrő üzemmódba kapcsol az európai autóipar
A Fitch Ratingsnél úgy látják, hogy az európai autópiac mind keresleti, mind kínálati oldalról nyomás alá került, ezt támasztják alá a friss értékesítési statisztikák is.

Az európai gyártók nem képesek kihasználni teljes kapacitásukat, ennek a hátterében az áll, hogy a beszállítói láncok a koronavírus-járvány lecsengése ellenére még mindig szakadozottak, a nyersanyag és főképp a csiphiány állandósult, hiába nyilatkoznak folyton optimistán az ágazat szereplői, hogy most már tényleg rendeződik ezen a téren a helyzet.
A Fitch szerint a félvezetőhiány a jövő év első fél évét is nyomasztja majd. A keresleti oldalt már több mint egy éve hosszú előrejelzési listák jellemzik,
egyes népszerű modellekre fél-egy évig is várni kell,
ezért sokan inkább készletről válogatnak, hogy hamarabb autóhoz jussanak. A sietség érthető is, mivel az autógyártók folyamatosan érvényesítik áraikban a minden téren megnövekedett költségeiket, magyarán sorozatosak az áremelések. Amit a piac egyelőre zokszó nélkül lenyel, de nem sokáig marad ez így.
A Fitchnél a fogyasztói lelkesedés csökkenésére számítanak,
ahogy nő az infláció, s ahogy elszállnak a finanszírozási költségek. A járművek egyébként nemcsak az infláció és a költségek emelkedése miatt drágulnak, hanem a hajtástechnológia-váltás, a teljes ágazat elektromos átállásához szükséges hatalmas beruházások forrásigénye miatt is.
Az egyes kormányzati autóvásárlási támogatások segítenek tompítani az áremeléseket, de költségvetés lehetőségei is végesek a jelenlegi, recesszióval fenyegető helyzetben.
A gyártók az inflációs nyomásra, a megnövekedett nyersanyag- és munkaerő-költségekre hivatkozva addig emelhetik áraikat, míg üzemi szinten stabil nyereséget tudnak kimutatni, az üzemi marzsok szilárdak maradnak.
Ennek érdekében
játszhatnak és játszanak is a modellösszetétellel,
ami azt jelenti, hogy a magasabb profitrátájú kategóriák irányába tolják a termelésüket, az alacsony profitot hozó modelleket pedig szemrebbenés nélkül kiszórják kínálatukból. Ennek a kárát főként a kisautók iránt érdeklődő vásárlók isszák meg, miközben nagy testű városi terepjárókból (SUV) lassan Dunát lehetne rekeszteni.

Az SUV-k villanyosítása is zajlik eközben, ami még jobban megdrágítja ezt a kategóriát, hiszen van tér itt is az áremelésre. Az elektromos autók piaci térnyerése megállíthatatlan, a Fitch számításai szerint az idei második negyedévben részarányuk már elérte a 19 százalékot, míg globális viszonylatban ez az arány egyelőre 11 százalék.
Állami támogatások nélkül a villanymotorral hajtott járművek jövedelmezősége még mindig messze elmarad a belső égésű motorral szerelt modellekétől, úgyhogy a támogatás időzítése és mértéke kritikus szempont az elektromos autók gyártásánál és vásárlásánál egyaránt.
A Fitch elemzői szerint az akkumulátorgyártás felfutása és a tömegtermeléssel járó alacsonyabb költségek segítik a nyereségtermelő képesség javulását, s ezt kihasználva a villanyautók részaránya középtávon 30 százalékra emelkedik várakozásuk alapján.


