Csengtu amellett, hogy turisztikai központ, jelentős gyártóbázis is. Szecsuán tartomány fővárosa lesz a legnagyobb lezárt város az év eleji, sanghaji zárlat óta. Csengtuban csütörtök este kezdődik a lezárás, miután a tisztviselők 157 új Covid-esetet jelentettek szerdán. 

A Kína bruttó hazai termékének mintegy 1,7 százalékát város technológiai cégek és autógyártók otthona, köztük a Toyota Motor Corp. és a VW China központja is itt van, de a Foxconn-nak, és az Intelnek is található gyártóbázisa a térségben.

Könnyű belátni, hogy a metropolisz kiesése újabb szög a kínai gazdaság növekedésének koporsójában. Persze a zárlat gazdasági hatásai leginkább annak időtartamától függnek. 

A fogyasztás azonnal lenullázódik a térségben, de az ellátási láncok megszakadása komoly következményekkel járhat a gazdaság egészére nézve.


Mit érez a lakosság?

A metropoliszban csütörtök este kezdődik a tömeges tesztelés, a lakosság egyelőre határozatlan ideig nem mozdulhat ki otthonról, kivéve a rendkívüli eseteket. 

Egy háztartás naponta egyszer, egyetlen embert küldhet le bevásárolni 

a legszükségesebb cikkeket, emellett a városi elhagyni csak egy 24 órán belüli, negatív teszteredmény birtokában lehet – számol be a Bloomberg.

Empty Street with Modern Building at Night
Fotó: Cheunghyo / Getty Images


Kopogtat az ajtón az ingatlanválság

Egyre több város számol be a lakásárak csökkenéséről Kínában. A Reuters  szerint immár 70 kínai nagyváros közölt csökkenő adatokat az újlakás-árakról, ami a legtöbb a járvány kezdete óta. Júliusban még csak 47 település nyilatkozott így. Folyamatosan nő a nyomás a helyi önkormányzatokon, hogy újabb támogatási rendszerekkel ösztönözzék az újlakás-vásárlásokat, illetve a beruházókat. 

Az ingatlanszektor adja a kínai gazdaság negyedét

 – tehát kiemelten fontos ágazatról van szó. A mélyrepülést az okozza, hogy 2020 nyarán a szabályozó hatóságok a túlzott tőkeáttétel csökkentése érdekében léptek fel, így a fejlesztők nem teljesítik az adósságaikat, nem fejezik be a már megkezdett projekteket, de a lakásvásárlók is egyre nehezebben fizetik ki az aktuális részleteket.

Residential building facade
Fotó: Liyao Xie / Getty Images


Készülni kell a recesszióra

A rendelések esése miatt csökkent a gyáripari aktivitás is. A Caixin/Markit magánszektorra vonatkozó augusztusi beszerzésimenedzser-indexe 49,5 pontra esett a megelőző havi 50,4-ről. A mutató elmarad a várt 50,2 ponttól, az 50 alatti érték pedig zsugorodásra utal. A gyári aktivitás három hónap után először csökkent a múlt hónapban, a háttérben a kereslet gyengülése mellett az áramhiány és a koronavírus fellángolása miatti lezárások állnak. A napokban közölt feldogozóipari BMI is lassulásra utal.

Éppen csak fellélegzett a kínai gazdasági a koronavírus után, amikor a járvány helyi fellángolása ismét elkezdte lenyomni a gazdasági teljesítményt 

– összegzett Wang Zhe, a Caixin Insight Group vezető közgazdásza.

Welder working at a ship building yard in China.
Fotó: David Trood / Getty Images

Örülnek a környezetvédők

A kínai gazdaság mélyrepülése meglátszik a károsanyag-kibocsátáson is. A Carbon Brief klímakutató szolgálat szerint 

Kína szén-dioxid-kibocsátása csaknem 8 százalékkal csökkent az áprilistól júniusig tartó negyedévben,

éves alapon. Ez a legnagyobb ütemű visszaesés az elmúlt évtizedben. Megjegyzik, hogy a nagy csökkenés a kínai lassulására utal. Ugyanakkor továbbra is Kína a világ legnagyobb szén-dioxid-kibocsátója. Lauri Myllyvirta, a helsinki Tiszta Levegő Kutatási Központ elemzője azt mondta, a visszaesést az acél- és cementtermelés csökkenése okozta, ami az általános ingatlanpiaci fékeződés miatt mérséklődött, a koronavírus elleni zárlatok következtében mérséklődött a közlekedés kibocsátása. A villamosenergia-termelés nőtt, de gyorsan terjed a megújulóenergia-termelés, ami nem jár szén-dioxid-kibocsátással.