A világ legnagyobb kávévállalata, a Nestlé több mint 1 milliárd svájci frankot költene 2030-ig arra, hogy segítse és ösztönözze a Nescafé beszállítóinak fenntartható működését, mivel a klímaváltozás és a szélsőséges időjárás veszélybe sodorhatják a cserjéket.

General view of a coffee plantation in La Tebaida municipality, department of Quindio, Colombia on May 21, 2020. - Colombian coffee growers fear that part of their harvest will remain on the trees, as confinement measures taken against the pandemic prevent collectors from moving to the regions where the best soft coffee of the world is produced. (Photo by Freddy NAVARRO / AFP) kávéföld, ültetvény, kávé
Fotó: Freddy Navarro / AFP

A Nestlé képzéseket kínál majd a legjobb ültetési módszerekre és pénzt ad a farmereknek arra, hogy takarónövények telepítésével védjék a talaj minőségét. 

A vállalatnak dolgozó mintegy félmillió gazdálkodóból a cég szeretné, ha legalább a jelenlegi duplája, 200 ezer folytatna hasonló gyakorlatot.

Kérdés persze, hogy ezek az erőfeszítések mennyiben segítik a növények túlélését, tekintve, hogy a kávétermesztéshez ideális Egyenlítő környéke különösen veszélyeztetett a szélsőséges időjárás által, legyen szó hurrikánokról vagy épp aszályról. Az emelkedő hőmérséklet hatására a kávétermesztésre használható terület 2050-re a jelenlegi felére csökkenhet az Amerikaközi Fejlesztési Bank adatai szerint. A tavalyi brazil termést váratlan fagyok pusztították, amelyek ráadásul a cserjéket pusztítva a következő évek várható termését is visszafogták.

A Nestlé kávéágazatát vezető David Rennie szerint 

nem lesznek életképes kávéfarmok 20-30 éven belül, ha nem cselekszenek most.

Ezért a vállalat képzéssel, technikai segítséggel és magas hozamú fajtákkal igyekszik a talaj minőségét, a növények termékenységét és a vízhasználatot javítani.

A Nestlé 2025-re szeretné teljes felhasznált kávémennyiségét felelős módon beszerezni, szemben a 2021-es 82 százalékkal. A cég emellett szeretné, ha ekkorra a felvásárolt kávé ötödét regeneratív módon termesztenék, ami 2030-ra már a teljes mennyiség felére nőne – írja a Bloomberg.

A program példáiként a cég a cserjék betegség és klímaváltozástűrő változatokra cserélést említi, amik megújíthatják a farmerek kávéföldjeit és növelhetik a hozamokat. A Nestlé által kínált ösztönzőkre és prémiumokra a felelősen termelt kávébabokkal kapcsolatban azért van szükség, mert magától csak kevés farmer próbálkozik hasonló gyakorlatokkal.

Az évi 10 milliárd svájci frankos forgalmat bonyolító Nescafé a globális kávébabkereslet 8-9 százalékáért felel, miközben a legtöbb farmer számára kockázatos és drága lehet a regeneratív gazdálkodásba fektetni. Ez különösen azért van így, mert a TechnoServe adatai szerint 

a kávétermesztő családok több mint 80 százaléka a szegénységi küszöb határán vagy az alatt él.

A Nescafé a programot Mexikóban, Elefántcsontparton és Indonéziában teszteli majd, és olyan lépésekkel is próbálkoznak, mint feltételekhez kötött készpénzes ösztönzők vagy épp az időjárásra vonatkozó biztosítás. Szemben a Nestlé prémium márkájával, a Nespressóval, amely már most is kávéigénye több mint 90 százalékát fenntartható gazdálkodóktól szerzi be, a Nescafé termékei inkább az ár területén versenyeznek, ami behatárolja a farmereknek juttatott összegeket.