Folytatódnak Indiába az orosz olajszállítások – az ársapka alatt. Ezzel Moszkva már most megszegte azt az ígéretét, hogy nem szállít az ársapka alatt. A szállítmányokat ráadásul nyugati biztosítókkal kötött szerződések védik.

An aerial view of oil storage tanks and an oil tanker at night - stock photo, Illuminated oil storage tanks and an oil tanker, olajszállító, tanker, tankerhajó
Fotó: Karl Hendon

A Financial Times értesülései szerint legalább hét nagy orosz tanker indult el az olajársapka hatálybalépése, azaz december 5. óta, holott Putyin egyértelműen közölte, hogy nem szállítanak az árkorlát alatt. A tartályhalyók 5 millió hordónak megfelelő nyersolajat szállítanak, Oroszország Balti-tengeri kikötőiből indultak. 

Moszkva közben felállított egy árnyékflottát, amely nagyjából 100 tankerből áll, 

a kereskedők és a szállítmányozók szerint azonban az oroszok továbbra hajóhiánnyal küzdenek, és nem tudják majd tartani az mennyiségét. A buliba az arab, közel-keleti, a görög és a norvég hajótársaságok is beszálltak. Egy tankert a nagy hajózási vállalatok átlagosan 15 évig használnak, utána leselejtezik és eladják. A Reuters szerint ezek rekordáron adták el az öreg tankereket a közel-keleti és az ázsiai vevőknek. 

 

Ezek elsősorban Indiába és Kínába szállítják az orosz olajat. Arra számítanak, hogy a helyi, közel-keleti biztosító- és viszontbiztosító-társaságok nagyobb hajlandósággal finanszírozzák őket, lévén a nyugati cégeknek ez tilos. A Vitol, a világ legnagyobb független olajkereskedője még novemberben közölte, hogy 

a tengeri szállítású orosz olaj várakozásai szerint napi egymillió hordóval, a korábbi szint ötödével csökken, mivel nincs elég szállítóeszköz.