Az elektromos autók terjedésével párhuzamosan a lítiumárak is brutális emelkedésen mentek keresztül az elmúlt két évben, így az akkumulátorok gyártásához szükséges nyersanyag ára 1200 százalékot emelkedett ezen időszak során. Ennek a folyamatnak azonban úgy tűnik itt a vége, a lítium ára elindult lefelé a múlt hónapban elért történelmi csúcsokról.

Electric car lithium battery pack and power connections Electric car lithium battery pack and power connections
Fotó: Witthaya Prasongsin

A szerdai, a lítium-karbonátot tonnánként 571,500 jüanos (mintegy 82 ezer dolláros) értéken jegyző árfolyam még mindig duplája az év elejét jellemző szintnek, ám a kínai BYD szerint a jövő évben újabb bányákban indulhat meg a termelés, ezért a mostani árszint észszerűtlen.

A nyersanyag drágulását az okozta, hogy az elektromos járművek terjedésével nem tudott a kínálat lépést tartani, ugyanakkor az akkumulátorok gyártási technológiájában bekövetkezett fejlődésnek köszönhetően a BloombergNEF adatai szerint csak 7 százalékkal nőttek az akkumulátorcsomagok árai reálértéken, igaz, ez az első alkalom a társaság vonatkozó kutatásának indulása óta, hogy nőtt a termék ára.

Az elektromos járművek eladásainak növekedése az idei év utolsó negyedében lelassulhat, különösen Kínában, amely továbbra is a koronavírus terjedésével küzd, ráadásul 

az év végével megszűnnek az ezen autók térnyerését ösztönző támogatások is az ázsiai országban.

A kereslet visszaesésével párhuzamosan ugyan kínálati zavarok is jelentkeztek az egyik fontos lítiumtermelő kínai tartományban, Csianghsziben, ám egyelőre úgy tűnik, a keresleti szempontok bizonyulhatnak erősebbnek Susan Zou, a Rystad Energy elemzője szerint, aki a Bloomberg szerint 2023-ban is a lítiumárak csökkenésére számít, igaz ezek a piac feszessége miatt nem valószínű, hogy kifejezetten jelentősek lesznek.