A Meta tulajdonában lévő mindhárom közösségi hálózat, a Facebook, az Instagram és a WhatsApp is hatalmas büntetésre számíthat az általános adatvédelmi rendeletének (GDPR) megszegése miatt. Az akár 2 milliárd eurós bírság a sokadik, amelyet a cégnek idén ki kell fizetnie – írja a Politico.
Az Európai Adatvédelmi Testület várhatóan hétfőn dönt a tech óriás ellen kiszabott büntetésekről, amit egy hónapon belül követni fog az írországi adatvédelmi biztos végső határozata is. Bár a három közösségi háló ellen tervezett bírságok összegét még nem hozták nyilvánosságra,
a Meta pénzügyi kimutatásaiból több mint 2 milliárd eurós összegre lehet következtetni.
A vállalat a 2022–23-as évekre körülbelül 3 milliárd dollárt tett félre az uniós bírságok kifizetésére. Az Instagram miatt szeptemberben 405 millió eurót kellett fizetnie, mert gyerekek adataival kereskedett, miközben a Facebook 282 millió értékben szedett össze bírságokat különböző adatvédelmi szabályok megsértése miatt, amit az ír hatóságok által kiszabott 265 millió követett, és a franciáktól is kaptak egy 60 millió eurós büntetést.
A sorozatos bírságok csak hozzátesznek a Meta idei balszerencséjéhez: részvényárfolyamuk zuhanórepülésben van és utoljára 2015-ben volt ilyen alacsony az értéke, a vállalat új projektjei gyorsan pénznyelőnek bizonyultak, és nemrég elbocsátottak 11 ezer dolgozót.
Bár a Szilícium-völgy egyik legnagyobb tech óriásaként a Meta eddig félvállról vette az uniós szabályozásokat és az azok megszegésével járó bírságokat, a vállalatnak fogy az erre elszórható pénze. Fő bevételi forrása, a célzott reklámokból kapott bevétel a szigorú adatvédelmi törvények miatt jelentősen lecsökkenhet vagy akár meg is szűnhet az Európai Unióban.
Az adatvédelmi döntések a Max Schrems osztrák aktivista által benyújtott panasz nyomán születtek, amely szerint a vállalatnak nem volt megfelelő jogi alapja több millió európai polgár adatainak feldolgozására. Ha a végleges határozatok érvénytelenítik a Meta érvelését, hogy a felhasználókkal kötött szerződések részeként használhatják fel az adatokat, a vállalatnak új jogalapot vagy más módszert kell találnia a hirdetési modelljükhöz.
A vállalat érvelését egyedül az ír adatvédelmi hatóság fogadta el, azonban az EU-n belül kisebbségben van, és az uniós irányelvek ellen is egyedül ez a hatóság szavazott. Valószínűleg ebben az ügyben sem segíthet sokat a támogatása, és a Meta helyzetén az is ront, hogy egy folyamatban lévő, nagy nyilvánosság előtti vizsgálat alatt áll, amely az Egyesült Államokba szállított európai adatokkal foglalkozik.