Csökkenő árbevételről számolt be szerda este a Meta Platforms. Az egyebek mellett a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot tulajdonló techvállalat a szeptemberrel zárult három hónapot 27,7 milliárd dollár bevétellel zárta, ami 4 százalékkal alacsonyabb a tavaly ugyanezen időszakban elértnél, de magasabb a 27,4 milliárdos várakozásoknál. Egy felhasználóra 9,41 dollár árbevétel (ARPU) jutott.

Meta Announced As The New Name Of Facebook Company
Fotó: Jakub Porzycki / NurPhoto via AFP

A jelek szerint a társaság továbbra sincs nagy formában, a bizonytalan gazdasági helyzet miatt jó néhány vállalat visszavágja hirdetési költéseit, emellett a korábbi problémák is sújtják a Meta piacait: az Apple adatvédelmi módosítása a Facebook üzleti modelljébe rondít bele és immár a TikTok is egyre veszedelmesebb rivális.

A jelentés közzététele előtt szerdán a Meta-részvények árfolyama 5,5 százalékkal esett, pedig már eddig is 60 százalékkal állt alacsonyabban, mint az év elején. Az igazi dráma azonban a tőzsdezárás utáni kereskedésben jött, amikor további 19,7 százalékos zuhanás következett. Ezzel a Meta-papírok árfolyama alig haladja meg a 100 dollárt, nagyon eltávolodva a tavaly szeptemberi 385-től. Ilyen alacsony árat 2016 óta nem láttak a befektetők.

Valószínűleg nem is a 4 százalékos bevételcsökkenés aggasztja őket, hanem a feleződő adózott profit, amely 4,4 milliárd dollár lett a harmadik negyedévben. A visszaesés fő oka, hogy a kiadások 19 százalékkal, 22,1 milliárd dollárra nőttek, ami alapján nem meglepő, hogy az üzemi eredmény 46 százalékkal 5,66 milliárdra csökkent.

A Meta platformjait legalább havi rendszerességgel 2,96 milliárd felhasználó látogatta, míg a megelőző negyedévben 2,88 milliárdnyian.

A felhasználók száma nem nőtt sem Európában, sem az Egyesült Államokban. A napi aktív felhasználók száma 1,98 milliárd, de ennek csak a tizede amerikai és kanadai, pedig a bevételek zöme e két kulcspiacról érkezik.

A cég néhány részvényese, például Brad Gerstner, az Altimeter Capital vezérigazgatója már a vészharangot kongatja, szerinte a Meta tévúton jár, túl sok az alkalmazott (a 2016 végi 17 ezer helyett jelenleg 87 ezren dolgoznak a cégnél) és az egyszerre futó projekt, de a legsürgetőbb a metaverzumba való befektetések visszavágása lenne. A Reality Labs részleg – ez ad otthont a vállalat virtuálisvalóság- és metaverzum-üzletágának – bevétele az egy évvel korábbihoz képest csaknem felére, 285 millió dollárra esett vissza.

A projekt vesztesége viszont 3,67 milliárd dollárra nőtt a tavalyi év azonos negyedévében mért 2,63 milliárdról.

Nem jók a rövid távú kilátások sem, a Meta közleménye szerint a negyedik negyedévben 30-32,5 milliárd dollár bevételük lesz, míg elemzők eddig ennek a sávnak a felső határát tartották elérhetőnek.

Törökország is keményen odacsapott a Metának

A helyi versenyjogi szabályok rendszeres megsértése miatt jelentős összeget kell fizetnie a Facebookot is üzemeltető Metának Törökországban.