Kuvait az idén várhatóan a tavalyi mennyiség ötszörösét, 2,5 millió tonna dízelt szállít Európába; ez napi ötvenezer hordónak felel meg a Bloomberg megbízható forrásból származó értesülése szerint. Emellett tervezik, hogy megduplázzák a repülőgép-üzemanyag exportját is, amely megközelítené az ötmillió tonnát.

First refueling: Bremen Airport has "green kerosene" on offer
Kerozinból ötmillió tonnánál több is érkezhet Kuvaitból Európába az idén. 
Fotó: DPA Picture-Alliance via AFP

A hírügynökség emlékeztet, hogy az február 5-től megtiltja a feldolgozott orosz olajtermékek behozatalát az ukrajnai invázió miatt Moszkvára kivetett szankciók részeként. A dízel ára a Bank of Amerikai előrejelzése szerint hordónként 200 dollárra ugorhat az év első felében, mert az uniós tilalom globális hiányt okozhat. (Egy dollár 373 forint.) Az EU ugyanis napi közel 1,3 millió hordónyi olajterméket vásárolt tavaly Oroszországtól, és ennek megközelítőleg a fele volt dízel.
A kieső mennyiséget máshonnan próbálják beszerezni. 

Az egyik forrás India lehet, amely nagy mennyiségben vásárolja a diszkontáron kínált orosz olajat, és nem csupán önellátó gázolajból, de felesleget is termel, mivel ez az ottani finomítók legfőbb terméke. Ráadásul Dél-Korea mellett Kuvait az egyetlen ázsiai ország, amely képes télen, hideg éghajlatú országokban is használható dízelt gyártani. 

Az arab ország az elmúlt években több tízmilliárd dollárt költött új finomítók építésére és a régiek modernizálására. 

Az egyik legnagyobb befektetése az Al-Zour komplexum, a világ egyik legnagyobb finomítója volt, amely teljes kapacitásnál napi 615 ezer hordó nyersolaj feldolgozására lesz képes. Ezt a tervek szerint áprilisra éri el, jelenleg napi 205 ezer hordónyi mennyiséget dolgoz fel, de ez első, 66 ezer tonnás exportszállítmányt tavaly év végén már útnak is indította. 

Kuvait napi másfél millió hordó nyersolaj finomítására lesz képes, amint az Al-Zour teljes kapacitással működik majd.

A világ egyik legnagyobb finomítója, az Al-Zour.
Fotó: AFP

Az állami tulajdonban lévő Kuwait National Petroleum Company (KNPC) nem tervez repülőgép-üzemanyagot értékesíteni az azonnali piacon, így a Bloomberg forrása szerint az Európába küldött tényleges mennyiség végül több lehet, mint ötmillió tonna. Kuvait mellett más közel-keleti olajtermelők, így Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emírségek is növelni fogják Európába irányuló üzemanyagexportjukat.