Nemzetközi gazdaság

Dubaji cégbe dugták az oroszok az olajflottát, Brüsszelben ma írják a szankciókat

Az ukrajnai háború kitörésének évfordulójához közeledve szerdán az Oroszország elleni büntetőintézkedések újabb fordulóját vitatják meg Brüsszelben az uniós tagországok nagykövetei. Be akarnak tömni egy olyan lyukat is, amelyet Moszkva trükkje már tavaly tavasszal ütött a pajzson, de úgy tűnik, csak most került górcső alá.

Pénteken egyéves az ukrajnai háború, Brüsszelben felpörögtek a kerekek, hogy összeálljon a tizedik szankciós csomag Oroszország ellen. A nagykövetek szerdai tanácskozása elé a Politico információi szerint egy pikáns ügy is kerül, egy olyan orosz trükk, amely sokáig biztosította Moszkva számára a nemzetközi büntetőintézkedések kikerülését.

Lng,"christophe,De,Margerie",At,Anchor.,Murmansk
LNG "Christophe De Margerie" at anchor. Murmansk
Képünk illusztráció, ciprusi zászló alatt hajózó LNG-tanker.    Fotó: Koptyaev Igor

Egész pontosan 2022 áprilisáig megy vissza a nem is annyira kifinomult csel – egy sima átöltöztetés – története.

Ekkor történt állítólag, hogy a Szovkomflot nevű orosz állami vállalat – a világ egyik legnagyobb tengeri hidrokarbon-szállítója – a 92 hajóból álló teljes flottáját a ma SUN Ship Management Ltd. néven ismert dubaji cégnek adta át, és ez utóbbira máig sem vetettek ki szankciókat. 

Klasszikus a trükk: ne a zászlót nézd, hanem a hajót

Ezt négy, a neve elhallgatását kérő diplomata mondta el a Politicónak. Túl sokat nem is óvatoskodtak az oroszok, a dubaji vállalatnak még az akkori neve is hajazott a Szovkomflotéra (angolul Sovcomflot, három elemből álló mozaikszó): SCF Management Services.

A SUN Shipping tulajdonképp a Sovcomflot, csak más néven 

– mondta az egyik diplomata. „Bárki, aki szerint nem kéne, hogy az EU szankciós listájára kerüljenek, az orosz kormány malmára dolgozik” – tette hozzá. A cikk nem tisztázta, kire utalhatott a neve nélkül idézett ember.

Honlapja szerint ez egy dubaji székhelyű nemzetközi hajózási vállalat 92 olaj, LNG és vegyi anyagok szállítására alkalmas hajóval, 150 ezer tonnás szállítási kapacitással (DWT), amelyet 2012-ben alapítottak, a tulajdonosai emírségekbeli és orosz állampolgárok, a menedzserei „nemzetköziek”. „Amellett, hogy vezető hajózási vállalatok ágensei vagyunk, világszínvonalú szállítási szolgáltatások nagy választékát kínáljuk ügyfeleinknek a régióban” – írja a honlap.

A cég az orosz olaj egyik fő szállítója ciprusi zászló alatt közlekedő hajókkal, Indiától Kubáig bejárja a glóbuszt, és Oroszország egyik fő jövedelmi forrása – mondta három diplomata a Politicónak. A lap megjegyzi, ismert orosz szokás ebben a játékban, hogy amikor az unió szankciót vet ki egy vállalatra, csinálnak helyette egy másikat.

Nagyot kaszálnak a hajótulajdonosok az orosz dízel tengeri cikázásán

Keresztbe-kasul járnak a világtengereken a dízelszállító hajók. Az orosz gázolaj Ázsiába és Afrikába tart, míg Európát Indiából, Szaúd-Arábiából, Kínából, Kuvaitból, Malajziából, sőt Togóból látják el.

Tízhavi mélyponton a rubel

Az új szankciós csomag készülődésében az évfordulóra nincsen semmi meglepetés, de az EU-nagykövetek találkozója előtt a rubel csaknem egy százalékot zuhanva tavaly április óta leggyengébb szintjét ütötte meg a dollár ellenében 74 környékén, igaz, még ez is fényévnyi távolságra van a háború kitörése után elért 150 feletti rekordtól.

Reagált a rubel, de a rémület messze van az egy évvel ezelőttitől      Forrás: Stooq.com

A dollárban számolt orosz RTS részvényindex csaknem két százalékot szakadt, és az idén még nem volt ilyen alacsony, és körülbelül ugyanekkorát esett a rubelben számolt MOEX index is. A Tinkoff Bank részvényei három százalékot gyengültek, kéthavi mélypontra, miután olyan jelentések láttak napvilágot, amely szerint rákerül a Brüsszelben készülő újabb, mintegy 130 tételes szankciós listára

A pénzügyi szektorra jutó új szankciók érintett négy bank közt lehet a Politico szerint a legnagyobb magánpénzintézet, az Alfa bank is. A tiltólistára elektromos alkatrészek biztosan felkerülnek. Hogy a gyémántkereskedelem belekerül-e a szórásba, az kérdéses.

Bár Moszkva talált módot az unió és a fejlett országok G7 csoportja által eddig kivetett szankciók kikerülésére, januárban két éve a legalacsonyabb volt az olaj- és gázeladásokból származó orosz adóbevétel – írta a Reuters –, és márciustól napi 500 ezer hordós kitermeléscsökkentést jelentettek be. 

Az új intézkedések az orosz hadigépezetet támogató kereskedelemre és technológiára mérnek csapást

– posztolta Ursula von der Leyen, miközben megkezdődtek az egyeztetések a csomagról. Az új szankciók által érintett exportvolument 11 milliárd euróra becsülte, és közölte azt is, hogy irániakra is kiterjesztik a szankciókat, hiszen az oroszok ott készült drónokat használnak a háborúban.

Az eddig elhangzott nyilatkozatok, jelentések nem utalnak arra, hogy ebben a körben kiterjesszék a szankciókat az orosz nukleáris iparra, konkrétan a Roszatomra is. Az ötlet felmerült – sőt az Európai Parlament határozatban támogatta is, miközben Kijev elkeseredetten sürgette –, de a hírek szerint több erősen ellenérdekelt ellenzője is van, akik rászorulnak az orosz nukleáris üzemanyagra, Magyarországon kívül az atomerőművekkel erősen felszerelkezett Franciaország is. 

Az Egyesült Államok ugyancsak Oroszország elleni további szankciókat és Ukrajnának szánt támogatásokat készül bejelenteni az orosz támadás évfordulóján, de a Washington Post információi szerint most már cserébe szeretne harctéri eredményeket látni.

Súlyos figyelmeztetés Washingtonból, a háborúban eljött a most vagy soha

Az amerikai politikusok azt üzenik Ukrajnának, hogy most jön el a háború kritikus szakasza, az új fegyverszállításokkal sikereket kell elérniük a harctéren, mivel a következőkben már nem számíthatnak az eddigi intenzitású támogatásra – írta a Washington Post.

 

 

szankciók Oroszország ellen Dubaj tizedik szankciócsomag olajszállítások LNG Egyesült Arab Emirátusok
Kapcsolódó cikkek