BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
A truck transports minerals inside the Codelco Chuquicamata open pit copper mine near Calama, Chile, on Thursday, Aug. 2, 2018. Protests at the Chuquicamata copper mine in late July were the first labor disruptions in Chile this year, and happened amid calls for a strike from the union at the world's largest mine, BHP Billiton Ltd.'s Escondida. :

Nincs elég réz, és jó darabig nem is lesz

Egyre súlyosabb a rézhiány a világpiacon, és elemzők szerint a helyzet nem is javul sokat ebben az évtizedben.

A réz kulcsfontosságú nyersanyag a gazdaság számára, mivel rengeteg helyen használják az elektronikai felszerelésektől kezdve az ipari gépekig, jelenleg azonban globális hiány van belőle a növekvő kereslet és a dél-amerikai ellátási láncok egyre súlyosbodó zavarai miatt. A hiány pedig az inflációs nyomás fokozódásához vezethet.

A truck transports minerals inside the Codelco Chuquicamata open pit copper mine near Calama, Chile, on Thursday, Aug. 2, 2018. Protests at the Chuquicamata copper mine in late July were the first labor disruptions in Chile this year, and happened amid calls for a strike from the union at the world's largest mine, BHP Billiton Ltd.'s Escondida. :
Chilében csökkent a rézkitermelés, Peruban a tiltakozások miatt be kellett zárni egy bányát.
Fotó: Cristobal Olivares / Bloomberg via Getty Images

Robin Griffin, a Wood Mackenzie fémekkel és bányászattal foglalkozó alelnöke szerint a súlyos rézhiány egészen 2030-ig fennmaradhat, nagyrészt a Peruban zajló lázadások és a növekvő kereslet miatt. „A politikai tiltakozások széles körű hatással járnak. És ezek közül a legnyilvánvalóbb annak a veszélye, hogy be kell zárni a bányákat” – nyilatkozta a CNBC-nek.
Peruban azóta tartanak a tiltakozások, hogy decemberben egy puccskísérlet után távozásra kényszerült Pedro Castillo elnök, és az ország adja a világ rézellátásának 10 százalékát. A tüntetők kifosztották és felgyújtották a Glencore rézbányáját Antapaccay-nál, a cég ezért január 20-án bejelentette, hogy felfüggeszti a munkálatokat.
Ráadásul a világ legnagyobb rézszállítójában, a globális kereslet 27 százalékát szolgáltató Chilében éves bázison 7 százalékkal visszaesett a kitermelés novemberben. A Goldman Sachs előrejelzése szerint az ország egészen 2025-ig kevesebb rezet állít majd elő, mint korábban. Nem minden elemző ért egyet azonban az aggodalmaskodókkal. Timma Tanners, a Wolfe Research ügyvezető igazgatója szerint több bányában is növekedhet az idén a kitermelés.

Az autóipar és a zöldenergia hajtja a keresletet

Az események mindenesetre hatással vannak az árakra, a határidős jegyzésekben a mélypontot jelentő január közepi 3,9875 dollárról a hét elejére 4,035 dollárra emelkedett egy font réz ára. (Egy font 454 gramm, egy dollár 366,25 forint.)
A keresletet a kínai nyitás, de még inkább az autóipar, valamint a zöldenergiára való átállás hajtja. „Kína újranyitása nagy hatással van a réz árára, mivel javítja a keresleti kilátásokat, és még magasabbra fogja nyomni a réz árát a kínálati hiány miatt. Az utóbbit súlyosbítja a tiszta energiára való áttérés, ami megnehezíti a bányászatot” – vélekedett ezzel kapcsolatban Tina Teng, a CMC Markets piaci elemzője.

02 May 2022, Lower Saxony, Hanover: An electric car charges at a new fast charging station during a press event. Hanover now has the densest public charging network for e-cars among major German cities with more than half a million inhabitants, according to the utility Enercity. At the beginning of April, 728 generally accessible charging points were available in the capital of Lower Saxony.
Az elektromos autók töltőhálózatának kiépítése különösen rézigényes.
Fotó: Getty Images

A zérótolerancia-politika váratlan tavaly decemberi felszámolása a várakozások szerint felgyorsítja a kínai gazdaság talpra állását. Azóta nagyot emelkedett több más nyersanyag ára is. „A hiány a jelenlegi ellenszél okozta esetleges globális gazdasági recesszióig, 2024–2025-ig tarthat” – állítja Teng, aki szerint addigra a réz ára megduplázódhat. Mások viszont nem várnak erős kínai hatást, mert az ország rézkereslete 2022-ben sem csökkent, hiszen a gyárak folyamatosan működtek a világ második legnagyobb gazdaságában.
Tanners szerint nagyobb mértékben generálja a keresletet az elektromos autók fokozódó népszerűsége, és a töltőhálózat kiépítéséhez különösen sok rézre van szükség. Az elektromos autók száma 2021-ben több mint a kétszeresére nőtt, és elérte a 16,5 milliót a Nemzetközi Energiaügynökség adatai szerint. Az autópark ellátásához pedig jelentősen javítani kell az infrastruktúrát. 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.