India legnagyobb nemzetközi légitársasága, az Air India 220 Boeing repülőgépet vásárol 34 milliárd dollár értékben, valamint 250 utasszállítót a páneurópai repülőgépgyártótól, az Airbustól. Utóbbi pénzügyi részletei nem ismertek, de szakértők szerint több tíz milliárd dolláros összegről lehet szó.

Air India Airbus A320 Aircraft Landing In Nepal Air India Airbus A320 aircraft as seen flying over the mountains of Kathmandu valley and landing in Tribhuvan International Airport KTM. The arriving Airbus A320-200 passenger plane of the Indian carrier has the registration VT-EXD and is powered by 2x CFMI jet engines. AirIndia is the flag carrier of India, with headquarters in New Delhi, the airline is member of Star Alliance aviation group. Kathmandu, Nepal on April 2022 (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto via Getty Images)
Fotó: Getty Images

A Boeing megrendelése 190 darab 737 Max repülőgépet, 20 darab 787-est és 10 darab 777X-et foglal magában. A ügylethez kapcsolódik, hogy az Air India további 50 darab 737 MAX-ra és 20 darab 787-esre vonatkozó vásárlói opciót is szerzett. Az Airbussal kötött ügylet pedig 40 széles törzsű A350-es repülőgépre és 210 keskeny törzsű A320neo járműre vonatkozik – írja az al-Dzsazíra.

Ez az amerikai vállalat harmadik legnagyobb megrendelése dollárértékben, mennyiségben pedig a második. 

Az üzlet kapcsán Narendra Modi indiai miniszterelnök kifejtette,  hogy országa a világ harmadik legnagyobb légi közlekedési piaca lesz. Szerinte a következő 15 évben Indiának több mint 2 ezer repülőgépre lesz szüksége. Joe Biden telefonon egyeztetett Modival, és történelmi jelentőségűnek nevezte a megállapodást.

Ez fontos az iparágnak, mivel a kínai piac közelmúltbeli zavarai miatt India egy alternatív, növekedésben lévő piac

– mondta Bertrand Grabowski független légi közlekedési tanácsadó. Brendan Sobie, egy szingapúri független légi közlekedési elemző szerint az indiai vállalatnak fel kell zárkóznia a riválisaihoz, mivel versenyeznie kell az olcsó légitársaságokkal, amelyek gyorsabban igyekeznek kihasználni a belföldi szolgáltatások iránti keresletet, valamint a külföldi légicégekkel, amelyek a nemzetközi útvonalak terén komoly vetélytársak.

A légi közlekedés iránti kereslet fellendült az elmúlt években Ázsiában, mivel a gazdasági fejlődés következtében emelkedtek a fizetések és egyre több embernek lett elérhető az utazás ilyen formája. A közel 1,4 milliárd lakosú India különösen vonzó piac a lakossága és hatalmas mérete miatt. A Tata Sons, India legrégebbi és legnagyobb konglomerátuma tavaly szerezte vissza az eladósodott nemzeti légitársaság tulajdonjogát. A Tata csoport úttörő szerepet játszott a kereskedelmi repülésben Indiában, amikor 1932-ben elindította a légitársaságot.

Békét köt az Airbus a Qatar Airwayszel, de a festékügy mindenkin nyomot hagyott

Mindkét fél ragaszkodott a maga igazához, de peren kívül végül sikerült egyezségre jutni az utóbbi évek egyik groteszkbe hajló kártérítési ügyében. A tét hatalmas volt: kétmilliárd dolláros kártérítéssel és megrendeléseinek tömeges lemondásával fenyegette meg a Qatar Airways a páneurópai repülőgépgyártót azt követően, hogy nem tudott megegyezni vele a légitársaság A350-es utasszállítóinak borításán keletkezett festékhibák garanciális javításáról.