A Volkswagen bányákba fektetne, hogy olcsóbbá tegye akkumulátorait, fedezze saját igényeit felét és harmadik felek számára is eladjon nyersanyagokat – nyilatkozta Thomas Schmall, a vállalat igazgatótanácsának technológiáért felelős tagja.

Wolfsburg,,Lower,Saxony,/,Germany,-,May,21,,2017:,Vw
Fotó: Shutterstock

A Volkswagen akkumulátor-üzletága, a PowerCo a tervek szerint az iparág globális éllovasa lenne, aamely nemcsak a saját keresletét elégítené ki, de más cégeknek is adna el akkumulátorokat. A PowerCo hamarosan megkezdi a szállításokat a Ford részére ahhoz az 1,2 millió autóhoz, amelyet az amerikai autógyártó a Volkswagen elektromos MEB platformjára alapozva az európai piacra szán.

A Reutersnek nyilatkozó Schmall azt is elárulta, hogy az ambiciózus tervek szűk keresztmetszetét a nyersanyagok jelentik, ezért döntöttek a közvetlen bányászati beruházások mellett, valamint arról is beszélt, hogy akkumulátorgyártó kapacitások döntő részét Európában és Észak-Amerikában tervezik létrehozni.

Az első észak-amerikai akkumulátorgyárát Kanadában építheti fel az autógyártó, ahol bányavállalatokkal is együttműködik.

Schmall arról is beszélt, hogy további helyszíneket és időpontokat a közvetlen bányaipari befejezések kapcsán akkor közölnek, ha az akkumulátorok piaca nem ülepszik le jobban. Mint mondta, csupán néhány szabvány marad majd meg, és céljuk az, hogy ezek egyike az övék legyen.

Az akkumulátorok elérhető árú beszerzése vagy gyártása kihívást jelent az alacsony áron kínált elektromos járműveket tervező vállalatok számára. A Reuters számításai szerint csak a Tesla tervez többet fektetni akkumulátorokba a Volkswagennél, de ők is sokszor ázsiai szállítókra kénytelenek támaszkodni. A főbb nyersanyagok – mint a lítium, a kobalt vagy a nikkel – kapcsán sok autógyártó kötött beszerzési megállapodásokat, hogy akkumulátorszállítóik felé továbbirányítsák azokat, ám kevés cég hozott nyilvánosságra információt közvetlen bányaérdekeltségeiről.

A tavaly megalapított PowerCo a Volkswagen tervei szerint 2030-ra évi 20 milliárd eurós forgalmat érhet el. A nagyra törő cél mértékét jelzi, hogy a PowerCo első gyára csak 2025-ben nyílhat meg a németországi Salzgitterben, amit 2026-ban Valenciában, majd 2027-ben Ontarióban követhet újabb.

Azonban Schmall szerint nem lesz gond a gyors bővüléssel, amire a Volkswagennek szüksége is lesz, ha valóra kívánja váltani a csütörtökön bemutatott 25 ezer eurós, az európai piacra a tervek szerint 2025-ben érkező elektromos autóval kapcsolatos terveit.

A Volkswagen ötéves, 180 milliárd eurós kiadási terveiben mintegy 15 milliárdot különítettek el a fenti három akkumulátorgyár megépítésére és alapanyagok beszerzésére. Schmall szerint 2026-ig biztosítva van az alapanyag-ellátás, tehát a német és a spanyol gyár működésének kezdetéig, és a következő pár hónapban jöhet a döntés a távolabbi jövőről. 

Az autógyártó továbbá 14 milliárd dollár értékben rendelt akkumulátorokat a Northvolt svédországi üzeméből.

Azonban azt Schmall is elismeri, hogy az üzemanyagcellák árának további csökkentése kihívást jelent, ám szerinte mivel a PowerCo dolgozóinak a fele az iparági veteránok közül kerül ki Ázsiából, a cég a tanulási görbe tetejéről indul.

A német autógyártó kínai SAIC-cal közös vegyesvállalata csatlakozott az elektromos járművek között dúló kínai árháborúba 15 ezer jüan (több mint 800 ezer forint) és 50 ezer jüan (több mint 2,6 millió forint) közötti kedvezményekkel.