Bár a kínai új generációs, azaz elektromos, hibrid- vagy hidrogénhajtású autók vásárlásához nyújtott nagyvonalú állami támogatási rendszer a múlt év végével kifújt, egyes tartományok dönthetnek úgy, hogy saját hatáskörükben és saját forrásaik felhasználásával segítik a szerényebb jövedelmű kínai fogyasztók autóvásárlásait – és nem csak az elektromos változatokét. A központi támogatási rendszer kivezetésével a villanyautó-gyártók elveszítették kényelmes helyzetüket, és valódi harc kezdődött körükben a vásárlókért

A magyar listaárnál is 40 százalékkal olcsóbban kínálják a Citroen C6-osokat Kínában.
Fotó: Attila Kisbenedek / AFP

Ebben a Tesla állt az élre, amely kihasználva magas haszonkulcsát, bőséggel tudott engedi az áraiból. S ahogy az lenni szokott, követték őt a többiek, amelyeknek a diszkonttal árusított modelleken is marad tisztességes hasznuk. A benzines és dízelautókat kínáló gyártók is megijedtek, a villanyautók ára ugyanis olyan mélyre süllyedt, hogy már versenyképes alternatívát kínált, elszipkázva tőlük a vásárlókat. 

A Peugeot, a Citroen, a Mercedes és a Chevrolet talán még idejében eszmélt, és beszállt az árversenybe. 

A közép-kínai Hubej tartományban a helyhatóság a Dongfenggel közös akció keretében csaknem 40 százalékos támogatást helyezett kilátásba azoknak, akik ettől az autógyártótól rendelik meg új járművüket. A kedvezmény hátterében az áll, hogy a Dongfeng ebben a tartományban gyártja az autóit, így a helyhatóság a helyi ipart, a helyi foglalkoztatást és a helyi vásárlókat támogatja. 

 

Közrejátszik ebben, hogy a Dongfeng állami hátterű társaság, és a PSA Peugeot-Citroennel vegyesvállalati formában gyárt Hubejben francia licenc alapján gépkocsikat. Köztük a Citroen C6-ost, amelyért most csak 19 100 dollárt kell fizetni a hó végéig tartó akció keretében. Ez 6,86 millió forint, miközben idehaza a a C6-os alapmodellje is 11,2 millióról indul. 

A General Motorshoz tartozó Chevrolet modelljei közül a Blazer, az Equinox és a Monza is jóval olcsóbb lett. A kínai gyártású Blazer városi terepjáró árából 3,7 millió forintnyi jüant csíptek le, így az már 8,25 millió ért hazavihető. Ez igen barátságos ár egy ilyen autóért.

Az északkelet-kínai Csilin tartomány az ottani FAW Grouppal állt össze, és e gyártó az autóihoz legfeljebb 1,9 millió forintnyi támogatást ad. A márciusra szóló keretük 7,73 milliárd forintnyi, ami legalább 4100 autó megvásárlásához elegendő.

Ron Zheng, a Roland Berger tanácsadó cég sanghaji partnere szerint a tartományi támogatásoknak van egy olyan a hatása is, hogy a még mindig bizonytalan vásárlókat az autókereskedésbe vonzza, emellett  

az akciós modellek többségéből jelentős raktárkészlet halmozódott fel, azaz az árcsökkentéseknek van némi készletkisöprés jellege is.

A kínai autóeladások a vártnál lassabban élénkülnek, miután Kína decemberben eltörölte a zéró-Covid-politikát. A benzinüzemű autók eladásai tavaly 13 százalékkal estek vissza, miközben a Tesla és a BYD vezette elektromos szekció 74, a plug-in hidrideké pedig 161 százalékos bővülést mutatott fel éves szinten.