BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kutyagumiba lépett a Jack Daniel’s, a Legfelsőbb Bíróság elé került az ügy

A phoenixi székhelyű VIP Products alperes a kutyáknak gyártott rágójátékát az erősen a Jack Daniel’s Old No. 7 Tennessee whiskey palackjának címkéjére hajazó, ám kutyagumira utaló felirattal ellátott ábrával reklámozta.

Szerdán tárgyalta – egyelőre nem sok eredménnyel – az Egyesült Államok Legfelsőbb Bírósága a Jack Daniel’s és egy kutyakellékeket gyártó cég közötti védjegyjogi pert, amelyet az italgyártó széles körben ismert, fekete címkés whiskeyvédjegye megóvásáért indított.

Fotó: Jessica Gresko / AP

A vitában a whiskeymárkához fűződő védjegyjogok állnak szemben a kreatív kifejezésmód jogi védelmével.

A phoenixi székhelyű VIP Products alperes ugyanis a kutyáknak gyártott rágójátékát az erősen a Jack Daniel’s Old No. 7 Tennessee whiskey palackjának címkéjére hajazó, ám kutyagumira utaló felirattal ellátott ábrával reklámozta.

Az ábrán a Jack Daniel’s helyett Bad Spaniels felirat szerepe, alatt pedig egy spánielfotó és a „the Old No. 2, on your Tennessee Carpet”, azaz az „Old No. 2. a tennesse-i szőnyegeden” szöveg látható.

A Jack Daniel’s tulajdonosa, a louisville-i Brown-Forman Corp amúgy eddig minden fórumon elvesztette a pert, tudniillik az alacsonyabb szintű bíróságok szerint a szóviccekkel teletűzdelt „Bad Spaniels”-reklám „kreatív szerzői műnek” minősül, amelyet az Egyesült Államok alkotmányának első kiegészítése véd.

Ily módon jogsértés híján a VIP Products is mentesülhet a Jack Daniels gyártójának okozott állítólagos károk megtérítési kötelezettsége alól. 

Hiába hangsúlyozta a felperes, hogy a kampány megtévesztheti a vásárlókat, mivel a terméket hozzá köthetik, illetve a vállalat híres védjegyét is nevetségessé tette.

Az 1866-ban alapított whiskeymárkát kívülről támogató iparági csoport szerint is óriási tétje van a vitának, ugyanis a jövő egyik kulcskérdése, hogy az amerikai vállalatok mennyire lesznek képesek megvédeni márkáikat és piaci hírnevüket.



„Ez az ügy egyáltalán nem nevetséges” – mondta például Courtney Armour, a Distilled Spirits Council nevű csoportosulás jogi vezetője.

Bár az ügy látszólag pusztán kutyajátékokról szól, még a humoros védjegyutánzatok is összezavarhatják a fogyasztókat azzal kapcsolatban, hogy milyen üzeneteket és termékeket támogatnak a jól ismert italmárkák

– tette hozzá.
A kreatív reklámszerzők szintén beavatkoztak a perbe, álláspontjuk azonban természetesen szögesen ellentétes az italgyártókéval. Szerintük a Jack Daniel’s győzelme esetén a jövőben minden kreatív kifejezés pereskedéshez vezethetne.

Ha folyamatosan az írók feje felett lebeg az elmarasztalás lehetősége, irodalmi karaktereik többé nem használhatnának iPhone-t, nem ehetnének a McDonald’s-ban, és nem látogathatnák meg Disneylandet 

– írták a bírákhoz intézett beadványukban.

A San Franciscó-i székhelyű kerületi fellebbviteli bíróság amúgy 2020-ban két különböző okból is a VIP Productsnak adott igazat. Az ítélet egyrészt kimondta, hogy a Bad Spaniels reklám „szerzői mű”, és így az első alkotmánykiegészítés alapján védi a Jack Daniel’s védjegybitorlásra alapozott igényével szemben.

Másfelől azt is megállapította, hogy a VIP Product által a Jack Daniel’s védjegyének használata nem pusztán kereskedelmi célú volt, mivel azt nem csak kutyajátékok eladására, hanem humoros üzenet közvetítésére is használták, és már ezért sem ronthatta a whiskeygyártó megkülönböztető védjegyét.

A Legfelsőbb Bíróság végleges döntése június végére várható, addig még néhányszor összecsaphatnak a két peres felet támogató szakmai csoportok.

Újabb ékkővel bővül a franciák whiskey-birodalma

A mogyoróvaj és a sima whiskey kombinációjával mesés vagyonra tudott szert tenni egy nincstelen kambodzsai menekült az Egyesült Államokban.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.