A Ford csütörtökön ismertette főbb pénzügyi számait és jövőbeli stratégiáját. Az autógyártó remek nyereséget ért el a hagyományos autói eladásán, ám az elektromos járművek üzletága finoman szólva is döcög. 

Inside The 2022 New York International Auto Show
A Ford Mustang Mach-E SUV – profittemető a villanyautó-ágazat.
Fotó: Bloomberg

Veszteséges az elektromos járművek üzletága

A Fordnak három üzletága van: az EV, az elektromos autók, a Ford Blue, a vállalat hagyományos, belső égésű motorral hajtott járművei, valamint a Ford Pro, vagyis a nagy méretű haszongépjárművek üzletága. Ezek közül a legfrissebb az EV, amelyet John Lawler pénzügyi vezető induló vállalkozásnak nevezett.

Szerinte teljesen rendben van, ha egy újonnan indult tevékenység kezdetben veszteséget okoz. Az EV vesztesége tavaly 2,1 milliárd dollárra nőtt az előző évi 900 millióról. A hiány a különböző beruházások, három akkumulátorgyár és egy elektromos teherautókat előállító üzem építése miatt ugrott meg. 

Úgy tűnik, hogy a részvényesek is hasonlóan vélekednek, mivel a csütörtöki sajtótájékoztató után alig csökkent a cég árfolyama.

 

Lawler arra számít, hogy 2026 végére az EV-üzletág már 8 százalékos nyereséget hoz, a vállalat egésze pedig 10 százalékot.

A Ford három elektromos modellt értékesít Észak-Amerikában, a cég legnagyobb piacán: az F-150 Lightning pickupot, a Mustang Mach-E SUV-t és egy plug-in teherautót – összegzett a The Wall Street Journal. 

A vállalat az elektromos autó üzletág célját méretnöveléssel érné el: 2026 végére éves szinten már 2 millió elektromos gépkocsit gyártana. Colin Langan, a Wells Fargo autóipari elemzője szerint azonban a kilátások rosszabbak a cég előrejelzésénél, és nem látja, hogy a Ford miként érhetné el a célját.

A Ford várakozása szerint az árrések javulnak, miután beépítheti a járművekbe azokat az akkumulátorokat, amelyeket a koreai SK Innovationnal közös vállalata gyárt.

A Ford 2030-ig átáll az elektromos járművek kizárólagos forgalmazására Európában. Ezért a kölni gyárat, ahol a Ford Fiestát készítik, át fogják építeni, hogy elektromos járműveket gyárthassanak. Ez egy kétmilliárd dolláros beruházás, amelynek keretében legalább ezer munkahelyet megszüntetnek.

Jim Farley vezérigazgató korábban már jelezte, hogy a vállalat nyereségességét fel kell zárkóztatni a Teslához, amely több mint 10 ezer dollárral nagyobb összeget keres az elektromos autók eladásain. 

A nagy múltú, klasszikus autógyártók hatalmas várakozásokkal vágtak bele a villanyautó-bizniszbe, nemrég dobták piacra első modelljeiket – amelyeken azonban többnyire jókora veszteségeket könyvelnek el. Persze a piac friss szereplőinél sem volt ez másként; a Tesla legalább tíz évig égette a dollárokat, mire nyereségessé, mára pedig az elektromos járművek piacvezetőjévé vált. A hagyományos autógyárak az elektromos autók terén még csak a beruházási fázisnál tartanak, és eddig viszonylag kevés ilyen modellt adtak ki.

Olyan olcsó lett a Tesla, hogy a versenytársak csak hápognak – egy kivétellel

Megtérülés tekintetében gyakorlatilag lehetetlen még csak megközelíteni is vállalatát, aki állítja: a jelenlegi költségeiket is képesek lesznek megfelezni, behozhatatlan előnyre téve szert.

 

Új pénzügyi beszámolói struktúra a befektetőknek

A Ford átalakította a pénzügyi beszámolási struktúráját, hogy a befektetők nagyobb betekintést kaphassanak a működésbe. A cég az eredményeit eddig régiós alapon közölte, ám a jövőben ezt a három üzletágára bontja szét. A módszert először május 2-án, az első negyedéves jelentésében alkalmazza.

A vállalat csütörtökön közölte az üzletágai elmúlt kétéves teljesítményét. A Ford Blue tavaly 6,8 milliárd dolláros működési nyereséget ért el. Ez több mint kétszerese a korábbinak, amikor az iparágat még félvezetőhiány sújtotta, ami miatt a GM és a Stellantis mellett a Ford is rekordszintre emelte a teherautói árát. A Ford Pro üzletág pedig, amely többnyire pickupokat és furgonokat értékesít, tavaly 3,2 milliárd dolláros profitra tett szert.

Az üzemi eredmény tavaly 10,4 milliárd dollár volt, a cég 2023-ra 9-11 milliárd dolláros nyereségre számít.

A Ford közölte azt is, hogy 2026-ban visszatérnek a Forma–1-be.