A hagyományos, belsőégésű motorokkal felszerelt autókat gyártó vállalatokkal szemben, amelyek a közeljövőben kívánnak betörni az elektromos autózási piacra, gyakorlatilag behozhatatlannak tűnő árelőnye van a Teslának, amellyel csak egyetlen cég, a kínai BYD (Build Your Dreams) képes versenyre kelni. Igaz, a BYD egyelőre csak Kínában igazán népszerű, az eladási számaikat tekintve tavaly már lenyomták a Musk cégét, 1,8 millió körüli értékesítéssel, míg Musk vállalata csupán 1,3 milliót adott el 2022-ben.

Tesla Motors Inc. Model X SUV Reveal Elon Musk, chairman and chief executive officer of Tesla Motors Inc., gestures as he speaks during a news conference prior to unveiling the Model X sport utility vehicle (SUV) during an event in Fremont, California, U.S., on Tuesday, Sept. 29, 2015. Musk handed over the first six Model X SUVs to owners in California Tuesday night, as Tesla reached a milestone of having two all-electric vehicles in production at the same time. Photographer: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images
Fotó:  Getty Images 

A Tesla az elektromosautó-piac egészének 12 százalékát fedi le, míg a BYD-nek 20 százalék körüli a részesedése – mögöttük azonban már jelentős lemaradással, 4 százalékos lefedettséggel találjuk a következő gyártókat, a Fordot és a BMW-t. Az eladási számoknál azonban többet árul el, hogy egy-egy eladott autón mennyi profitot képes realizálni az adott vállalat:

míg a Tesla átlagosan gépkocsinként 9574 dolláros hasznot tesz zsebre, a BYD ennek csupán nyolcadára, 1550-re képes.

A hatalmas profitmarzs jelentős összegeket biztosít a Tesla számára, amit gyártási és akkumulátortechnológiájuk fejlesztésére tudnak fordítani. Egyelőre eredményeket nem látni, de optimista véleményeket lehet hallani: Musk várakozásai szerint a következő generációs autóik hajtása már nem igényel ritkaföldfémeket, kiiktatva ezzel az árrésre nagy hatással lévő volatilis elemet, illetve ezáltal a gyártás fenntarthatóbbá is válhat.  

tervei szerint az új generációs Teslák gyártása 50 százalékkal olcsóbb lesz, és ez lehetővé teheti a várva-várt olcsó modell érkezését.

A jelenleg főként hagyományos járműveket gyártó vállalatoknak, mint a Volkswagen és a Ford, erre a piacra kellene betörniük úgy, hogy számukra az elektromos autózási fejlesztések még meg sem térülnek, jelentős eladási számokat sem hoznak a teljes érékesítésükhöz képest, az árrésük meg sem közelíti Muskékat, sőt, a Volkswagen ID.3 modellje, amit az európai piacon 40 ezer dollár körüli áron értékesítenek, szinte csak arra elég, hogy a gyártási költségeket megtérítse a vállalat számára. Patrick Hummel, az UBS elemzője úgy nyilatkozott:

Nagyon nehezemre esik elképzelni, hogyan fog a VW pár éven belül megfizethető elektromos autóval előállni, amin nyereséget is képes lesz termelni.

A VW eltökélt célja, hogy 2025-re egy 25–27 ezer dollár közti modellel álljon elő, amely szegmensbe a Tesla Musk várakozási szerint már hamarosan betörhet.

A Tesla árfolyama 1 éves
Hullámvasúton a Tesla kurzusa, a tavalyi zuhanást már talán kiheverte az árfolyam

Az EV-versenyből a Ford sem akar kimaradni, a vállalat februárban jelentette be, hogy létrehoz erre a célra egy külön munkacsoportot, amelynek célja mielőbb lefaragni a Tesla árrésétől való lemaradásból. Ezt a szakemberek szélmalomharcnak tartják, 92 százalékuk szerint egyetlen hagyományos autógyártó sem lesz képes beérni a Teslát költségek tekintetében.

Ez azonban a General Motorst sem tartja vissza a próbálkozástól: kimondott céljuk iparágvezető árrést elérni a szegmensben, hogy a befektetéseik mielőbb megtérülhessenek.

Elon Musk eközben sem lassít: az idén már ötször vágott a Tesla-modellek árából, legutóbb a prémiumkategóriás X és S autó árcédulájából faragtak.