A Volkswagen 125 millió euróért eladta kalugai gyártóüzemét és helyi leányvállalatait az oroszországi Avilon autókereskedő csoportnak. Az ügylet a Volkswagen Group Rus, a Volkswagen Components & Services, a Scania Leasing, a Scania Finance és a Scania Insurance cégeket érinti – közölte az orosz hírügynökség, az Interfax.

Volkswagen begins production at Kaluga plant in Russia
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP

Moszkva kedden hagyta jóvá az üzletet, amihez azért kellett kormányzati jóváhagyás, mert az orosz vezetés Németországot barátságtalan államnak tekinti és ezek az országok csak kormányzati hozzájárulással szabadulhatnak meg ottani eszközeiktől. Ilyen besorolást azok az államok kaptak, amelyek szankciókat vezettek be Oroszország ellen. A német autógyártó kalugai gyárában évente 225 ezer járművet is gyárthattak. Az üzemet 2007-ben létesítették és tavaly márciusban állították le, amikor a nyugati országok szankciói miatt az ellátási láncok megszakadtak.

A többi nagy, nyugati autógyártó jelképes összegért cserébe szabadult meg az oroszországi eszközeitől, viszont a szerződéseikben visszavásárlási záradékban jelezték szándékukat a majdani visszatérésre. A francia Renault például egy rubelért adta el többségi részesedését az orosz Avtovazban, de hatéves visszavásárlási opcióval élt. A japán Nissan is egy euróért adta át az oroszországi üzletágát egy állami tulajdonú szervezetnek.

A VW kivonulása után a német autóipar bennfentese élesztené újjá az orosz gépkocsigyártást

Az osztrák Siegfried Wolf januárban Vlagyimir Putyinnak is írt egy háromoldalas levelet, amelyben a megvalósításhoz 60 milliárd rubelt, azaz nagyjából 250 milliárd forintot kért. Cserében orosz cége, a PromAvtoKonsalt közreműködésével feltámasztaná az Oroszországban legendás hírnévnek örvendő Volga autómárkát. Wolf a levélben arról is biztosította az orosz államfőt, hogy a projekttel kapcsolatban már dűlőre jutott a VW felső vezetésével.