Alekszandr Novak miniszterelnök-helyettes két hónapja jelentette be, hogy az év végéig bezárólag csökkentik az olajkitermelést, ennek azonban egyelőre semmi jele a kivitelben. Az orosz olajexport ismét napi négymillió hordó fölé ugrott a múlt héten – ennél több csak egyszer volt az ukrajnai invázió kezdete óta. A moszkvai energetikai tárca pedig arról számolt be, hogy a kitermelés napi hétszázezer hordóval csökkent márciusban.

Kaliningrad,,Russia,-,September,10,,2019,–,Gazpromneft,Nord,Oil/chemical
Az exporton nem látszik meg a kőolajtermelés visszafogása.
Fotó: Shutterstock

Arra sem mutatnak jelek, hogy az orosz finomítók termelése visszaesett volna. A Bloomberg által gyűjtött adatok szerint ennek az ellenkezője történt, 

április első felében napi 720 ezerrel több olajat dolgoztak fel, mint egy éve.

A hírügynökség emlékeztetett, hogy Moszkva már nem hozza nyilvánosságra az adatokat, valószínűleg azért, hogy nehezebb legyen felmérni, valóban visszafogta-e a kitermelést, mielőtt ezt meg kell tennie az OPEC+ döntése alapján, amelynek egyik meghatározó tagja.
A háború finanszírozásához a Kreml ismét az olajiparra támaszkodik, többféle módon is próbálja növelni az abból származó bevételeket. Több lépést is fontolgatnak az üzemanyagár-támogatások csökkentésétől kezdve a különadók bevezetéséig, hogy növeljék a költségvetési bevételeket. A múlt héten kilencmillió dollárral, 56 millió dollárra ugrott a Kreml olajból származó heti bevétele, a négyhetes átlag 47 millió dollár.

Az orosz tengeri olajszállítmányok célállomása
 

A Kínába, Indiába, Törökországba, valamint egyelőre ismeretlen célállomásra tartó olajszállítmányok összmennyisége harmadik egymást követő hete növekszik. A hajókövető adatok szerint most az Atlanti-óceánon, a Kanári-szigetek környékén, nyílt vizeken  szivattyúzzák át az egyik tankerből a másikba az olajat, míg ezt tavaly nyáron főleg a Földközi-tengeren tették Spanyolország észak-afrikai kikötője, Ceuta közelében. 

Legalább 62 szállítmány, vagyis 44,7 millió hordónyi olaj került egyik hajóról egy másikra e két térségben, valamint a görög partok közelében az év eleje óta.

Ship-to-ship transfer
Legalább 62 hajónyi szállítmányt szivattyúztak át idén egyik hajóról a másikra a nyílt vízen.
 

Gyenisz Manturov orosz miniszterelnök-helyettes szerint 

Oroszország és India arról is tárgyal, hogy közös biztosítókat hozzanak létre az olajszállítmányok számára, ezek akár az év vége előtt meg is alakulhatnak. 

A szankciók értelmében a piacot eddig domináló főleg nyugat-európai cégek nem nyújthatnak biztosítást az ársapkánál drágább olaj szállításához.
Ezt elméletileg nem érik el most. Az orosz pénzügyminisztérium keddi jelentése szerint legalábbis az uráli típusú olaj ára áprilisban hordónként 58,63 dollárra emelkedett a márciusi 47,85 dollárról. 

Ez még mindig nagyon messze van a tavaly áprilisi 70,52 dollártól, közelíti viszont az a legfejlettebb ipari államokat tömörítő G7-ek és Ausztrália általa szankciókban megszabott hatvan dolláros határt.
A tárca szerint a hordónkénti átlagár január és április között 51 dollár volt, míg tavaly ugyanebben az időszakban 84,68 dollár. A hírről beszámolva a Reuters emlékeztetett, hogy az idei orosz költségvetés 70,1 dolláros olajárral számol.