Míg 2021-et az ellátási láncok szakadozása, a kikötőkben feltorlódó hajók, a kamionsofőrök hiánya és hasonló szalagcímek uralták, tavaly már a helyzet normalizálódása volt inkább tapasztalható, ahogy világszerte elkezdtek fogyatkozni a koronavírus-járvány idején felhalmozott megtakarítások, és ráadásként a fogyasztók egyre inkább elkezdtek a szolgáltatásokra költeni a tartós fogyasztási cikkek és más tárgyak helyett.

2022-07-14 11:38:58 ROTTERDAM - A container ship at a container terminal on Maasvlakte 2 seen from the Piet Hein, former pleasure boat of Queen Juliana. ANP SEM VAN DER WAL netherlands out - belgium out (Photo by Sem van der Wal / ANP MAG / ANP via AFP)
Fotó: Sem van der Wal / AFP

Egyre inkább érezhetővé vált mindeközben az ostorcsapáshatás néven ismert jelenség is, amikor a kereslet megugrását hiány, majd túlzott rendelésállomány követi, amely egy ideig tovább súlyosbítja az ellátás normalizálódását, hogy aztán végül raktárakat megtöltő készletállományhoz vezessen. Mindennek hatására a teherszállítás – legyen szó annak tengeri, közúti, vasúti vagy épp légi formájáról – hosszabb időre a lejtőre kerül.

A magas raktárkészletek nemcsak a teherszállítás, de a feldolgozóipar kilátásait is rontják, ugyanakkor 

ezeknek a szektoroknak a gyengélkedése mérsékelheti az olajárakat, olcsóbb üzemanyaghoz vezetve ezzel – különös tekintettel a gázolajra.

A Reuters írása szerint azonban könnyen lehet, hogy az áruszállítási ciklus elérte a mélypontot, legalábbis számos adatból már erre lehet következtetni. Egy holland kormányzati tanulmány szerint bár az idei első három hónapban a globális áruszállítás 1,1 százalékkal elmaradt a tavalyi év hasonló időszakától, ám a márciusi volumen már csak 0,2 százalékos visszaesését jelzett.

A szingapúri tengeri konténerforgalom áprilisban már 7 százalékos emelkedést mutatott. A londoni Heathrow repülőtér áruforgalma február és április között hasonló mértékű csökkenésről tanúskodott, ám ez jóval kisebb az október és december közötti 14 százalékos visszaesésénél éves szinten. Hasonló a helyzet a japán Narita repülőtéren, ahol november és január között az éves zsugorodás még 26 százalék volt, de a január–márciusi időszakban már csak 22 százalék.

Azonban 

a kiemelt jelentőségű amerikai gazdaságban kevesebb biztató jelet látni, 

hiszen a vasúti áruszállításban 3,1 millió konténer mozgott az idei első három hónapban, szemben a tavalyi év azonos időszakában tapasztalt 3,4 millió konténerrel. Noha az amerikai kamionoscégek a volumen kevesebb mint 1 százalékos visszaesésről számoltak be az első negyedév során, a márciusi adat 5 százalékos visszaesést jelez.

Az amerikai kikötőkben rosszabb a helyzet, a kilenc legnagyobb közülük 16 százalékkal kevesebb konténert fogadott áprilisban, és 17 százalékkal kevesebbet az év első négy hónapjában, mint tavaly. Az óceáni áruszállítás rendeződésére utal a Freightos Baltic Exchange indexe, és hasonló adatokat mutat a Drewry tanácsadó indexei is.

A világszerte csökkenő energiaárak és az lassulása ismét meghozhatja a fogyasztók vásárlási kedvét, és apadásnak indulhatnak a felhalmozott árukészletek is, új lendületet adva a teherszállításnak és a feldolgozóiparnak éppúgy, mint az olajáraknak. Ugyanakkor 

a kínai újranyitás végül nem hozta magával a várt felpattanást, ami némiképp kifogta a szelet a világgazdaság vitorlájából.

A teherszállítási és feldolgozóipari ciklus mélypontját követő fellendülés azonban megadhatja a növekedéshez szükséges lendületet, megnehezítve a jegybankok harcát a makacsul kitartó inflációval szemben.