A tengeri áruszállításban használt szabványosított konténerek gyártása drámaian visszaesett, mivel a világjárvány miatti korlátozások enyhülését követően zuhant az árukereslet, a kikötőkben pedig egyre több kihasználatlan acéldoboz halmozódik fel – írta a Financial Times.

Container ships in operation at Yangshan Deep-Water Port in Shanghai
Aerial photo shows large container vessels berthing at Yangshan Deep-Water Port, with their containers waiting to be loaded or unloaded in Shanghai, 1 April, 2023. (Photo by stringer / ImagineChina / Imaginechina via AFP)
Fotó: AFP

A Drewry tengerészeti tanácsadó cég kutatása szerint a 20 láb hosszúságú, szabványméretű konténerek gyártása 71 százalékkal, 1,06 millióról 306 ezerre csökkent 2022 első negyedéve és az idei év azonos időszaka között.

A csökkenés éles fordulat a 2021-es állapotokhoz képest, amikor a koronavírus-járvány idején az áruk iránti kereslet jócskán megugrott, ami súlyos konténerhiányhoz vezetett a fuvarozásban.

A korlátozások enyhülése és a gazdaságok újranyitása óta azonban csökkent az exportáruk iránti kereslet, így a hajózási ágazatnak éppen az ellenkező problémával kell szembenéznie: a konténerfelesleg azzal fenyeget, hogy megközelíthetetlenné válnak például a kínai dokkok, mert nem tudják hol tárolni az üres konténereket. A gyártásban is Kína jár az élen, az acéldobozok 95 százaléka itt készül.

Legalább 2024-ig le kell állítani a konténerek gyártását, mi is megpróbáljuk maximálisan kihasználni a régebbi dobozainkat, de arra is felkészültünk, hogy készleteink egy részét eladjuk

– közölte az AP Moller-Maersk, a világ egyik legnagyobb hajózási konglomerátuma.

A kereslet visszaesése súlyosan érintette a gyártókat. Az ország egyik legnagyobb konténergyártójának, a China International Marine Containersnek a nyeresége az idei év első három hónapjában 91 százalékkal, 23 millió dollárra esett vissza az előző évihez képest. A sencseni székhelyű vállalat értékesítése 77 százalékkal csökkent ebben az időszakban.

Az állami tulajdonban lévő Cosco hajózási csoport is hasonló trendekről számolt be, az idei év első negyedében bevételei 71 százalékkal, 56 millió dollárra zuhantak.

Long,Beach,,California,,Usa,-,October,20th,,2021:,Thousands,Of
Long Beach, California, USA - October 20th, 2021: Thousands of shipping containers in the port of Long Beach near Los Angeles California
Fotó: Shutterstock

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) közgazdászai úgy vélik, hogy az exportnövekedés az idei év folyamán teljesen megtorpan, ami arra utal, hogy a konténerek iránti kereslet is gyenge marad. A múlt hónapban közzétett legfrissebb

WTO-előrejelzés szerint az árukereskedelem idén alig 1,7 százalékkal lendül fel a tavalyi 2,7 százalékos növekedés után.

A konténerhajózási társaságoknak már most jókora profitcsökkenéssel kell megküzdeniük, nem sokkal azután, hogy a karantén idején rekordot döntöttek a bevételek, amikor is az ellátási lánc zavarai – az áruk iránti kereslet fellendülésével együtt – felhajtották a fuvardíjakat.

A fellendülés miatt a hajózási társaságok sietve próbáltak új konténereket beszerezni, miután a világjárvány okozta szűk keresztmetszetek miatt számos kikötőben hiány keletkezett az Ázsiából érkező áruk szállítására alkalmas dobozokból.

A Drewry szerint 2021-ben a globális termelés elérte a 7,1 millió sztenderd méretű konténert, ami több mint kétszerese a 2020-as mennyiségnek.

Most a kereslet olyan drámaian visszaesett, hogy a régió kikötőtulajdonosai újból azzal a problémával szembesülnek, hogy helyet kell találniuk a rekordmennyiségű, használaton kívüli doboznak.