A jövőben koncentráltabb lehet az eddig széttöredezett európai légi közlekedési piac, ugyanis a veszteségesen működő, vergődő nemzeti légitársaságokat sorra felvásárolhatják a nagyobb szereplők. Ezt ékesen bizonyítja, hogy a Lufthansa megszerezte az olasz ITA Airways, az Alitalia utódjának 41 százalékát, s kisebbségi tulajdonos lett. A Lufthansa vezérigazgatója, Carsten Spohr szerint az üzlet újabb bizonyítéka annak, hogy az európai légi közlekedési ágazatban tovább folytatódik a konszolidáció, amit szükségesnek nevezett.

01 June 2023, Bavaria, Munich: A Lufthansa Airbus A380 aircraft stands at the gate at the airport prior to departure for Boston. The world's largest passenger aircraft is taking off again after three years on regular scheduled service from Munich to Boston.
Fotó: Sven Hoppe / AFP

Az elemzők úgy vélik, hogy a Lufthansa–ITA-üzlet olyan ügylet, amely az elmúlt huszonöt év logikáját követi az európai légi közlekedési világban: a regionális és nemzeti légitársaságok beolvadnak a nagyobb riválisaikba. A szakértők szerint az elkövetkező években az európai légi közlekedési piac két részre fog szétválni: a Lufthansa, az Air France és az IAG alkotta három nagy légitársasági csoportra, amelyek felvásárolják a kisebb nemzeti légitársaságokat, valamint az olyan fapados óriásokra, mint a Ryanair és a Wizz Air – írja a Reuters.

James Halstead, az Aviation Strategy légi közlekedési elemzője úgy vélekedett: számos nemzeti légitársaság küszködik, mert több ország úgy látja, hogy mindenképp szükség van saját szolgáltatóra. Például a portugál TAP-ot a világjárvány idején a kormány mentette ki – de most már szabadulna tőle Lisszabon –, miközben a túlélésért küzdő Scandinavian Airlines (SAS) a csődeljárásból próbál kilábalni. A TRA Consulting adatai szerint 2018-ban az öt legnagyobb európai légitársaság, köztük a Lufthansa és a Ryanair, a piac mintegy 50 százalékát ellenőrizte az öreg kontinensen.

Az Egyesült Államokban – ahol a szereplők korábban egyesültek – a fő légitársaságok 86 százalékos részesedéssel rendelkeztek. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a három nagyobb csoport által fel nem vásárolt társaságokat minden eddiginél jobban fenyegeti az a veszély, hogy elveszítik a piaci versenyt a riválisok ellen. Egy gyengélkedő társaságot azonban nem könnyű növekedő pályára állítani, mivel a fapados légitársaságok továbbra is gyorsan terjeszkednek Olaszországban és Kelet-Európában.

Az elemzők szerint a különösen az európai légitársaságokra nehezedő nyomás – hogy a hagyományos üzemanyaghoz képest akár ötször drágább, fenntartható üzemanyagot (SAF) használjanak – valószínűleg arra készteti az utazókat, hogy gyakrabban válasszanak fapados szolgáltatót. Az ITA esetében a Lufthansa legnagyobb kihívása az lesz, hogy felvegye a versenyt a Ryanair 40 százalékot közelítő piaci részesedésével Olaszországban, Európa harmadik legnagyobb piacán. Kelet-Európában is egyre nagyobb a nyomás, mivel a Ryanair és a magyar Wizz Air vív harcot a régióért.

Pörög az űrturizmus: személyre szabott vendégélmény és Michelin-csillagos ételek 44 millió forintért

Már lehet jegyeket vásárolni a Celeste nevű sztratoszferikus léggömbhöz rögzített kapszulában tett utazásokra. Az előfoglalás 10 ezer euróba (nagyjából 3,7 millió forint) kerül, az utazás teljes költsége 120 ezer euró (körülbelül 44,3 millió forint). A francia Zephalto céggel utazó űrturisták a gravitáció elvesztése nélkül csodálhatják meg a Földet, miközben egy többfogásos vacsorát is elfogyaszthatnak.