A BMW, a Mercedes-Benz és más nagy autógyártók pénzügyi leányvállalatai a múlt hónapban 8,45 milliárd euró értékben adtak el kötvényeket az európai piacokon, ami az ágazaton belül az elmúlt hat év legnagyobb adósságkibocsátását jelentette. A vállalatoknak a frissen bevont forrás utáni kamatkiadásokra jóval többet kell költeniük, mint akár csak egy éve, az elemzők szerint pedig ez a fogyasztók pénztárcáját fogja terhelni, akiknek ezt követően drágább finanszírozási kondíciókra (hitel és lízing) kell felkészülniük –írta a Bloomberg.

német autóipar
Fotó: Shutterstock

A gyártók csak magasabb hozam mellett tudtak kötvényeket eladni, ez azzal jár, hogy az autólízing-költségek is emelkedni fognak

– mondta Antoine Lesne, a State Street tanácsadó cég stratégiáért és kutatásért felelős vezetője.

A bevont forrás egy részét az autógyártói cégcsoporthoz tartozó lízingcégeken keresztül hitelnyújtásra fordítják, emellett az általános működés finanszírozására is felhasználják. 

Az európai autógyártók kötvényeinek átlagos hozama 4,15 százalékra emelkedett, ami azt mutatja, hogy mennyibe kerülne az iparág szereplőinek az új kötvények eladása jelenleg. Ez körülbelül kétszerese annak a kamatnak, amelyet a vállalatok a meglévő adósságaik után fizetnek, ami jelenleg 2,14 százalék.

A BMW csoport pénzügyi vállalata, a BMW Finance nemrég 2 milliárd euró értékben bocsátott ki kötvényeket 3,25 és 3,625 százalék közötti kamatozással. Ehhez képest az idén lejáró fix kamatozású eurókötvények legalább 3 százalékponttal alacsonyabb kamatozásúak, a kettő közti különbözet évi 50 millió euró többletköltséget jelent a társaságnak.

Lízingeljük az autót, vagy hitelt vegyünk fel? – ezt javasolja a szakértő

Habár a jelenlegi kamatkörnyezet nem kedvez a finanszírozási hajlamnak itthon, a Világgazdaság által megkérdezett szakértő szerint mindenkinek érdemes elgondolkodnia a lízingen, ha gépjármű beszerzését tervezi. A fiatalok és a modern pénzügyi megoldásokra nyitottak pedig a tartós bérlést is választhatják, miután a havi díj a szerviztől a gumicserén át az amortizációig szinte mindent tartalmaz.

Az iparág számára azonban kérdéses, hogy a fogyasztóik képesek lesznek-e megfizetni a drágább hiteleket, miközben az inflációs nyomás már most is túlterheli a háztartásokat; vagy inkább úgy döntenek, hogy elhalasztják az új vásárlásokat.

Úgy véljük, hogy az autógyártók alacsonyan is tarthatják a kamatokat, még akkor is, ha ez rontja a finanszírozással foglalkozó leánycégeik jövedelmezőségét, abban a reményben, hogy a különbséget a magasabb értékesítési volumen révén tudják majd pótolni 

– tette hozzá.

Az autógyártók által a járvány alatt felhalmozott rendelésállomány az ellátási láncok normalizálódásával szilárd negyedéves eredményeket hozott, és az európai autóeladások kilenc hónapja folyamatosan emelkednek. A kereslet azonban a régió gazdasági erőközpontjában a csökkenés jeleit mutatja – a német autógyártók belföldi megrendelései az év első négy hónapjában 30 százalékkal csökkentek –, és elemzők szerint a vállalatok kénytelenek lesznek veszíteni árképzési erejükből.

A házon belüli hitelezés az európai autógyártók üzleti modelljének kulcsfontosságú része, a Bernstein elemzői becslése szerint a teljes bevétel akár 30 százalékát is kiteszi.

 Az emelkedő kamatok ellenszelet jelentenek a saját finanszírozású vállalatok számára, amelyek az elmúlt években rekorderedményeket értek el.

Az autógyártók általában népszerűek a befektetők körében, tekintettel biztonságos adósságprofiljukra, amely lehetővé teszi számukra, hogy más vállalatoknál alacsonyabb hozam mellett adjanak el kötvényeket.