Az Európai Számvevőszék ritkán elégedett maradéktalanul, viszont igen szorgos. Csak tavasz óta sorra vette a következőket: 

  • a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos legfőbb helyreállítási alapot, a helyreállítási és rezilienciaépítési eszközt (RRF),
  • a mezőgazdasági és kohéziós alapokat,
  • az intermodális árufuvarozást,
  • a mezőgazdasági logisztikát és élelmiszerpiacot,
  • a szomszédsági, fejlesztési és nemzetközi együttműködési eszközt, a Globális Európát.
Miniature,Businessmen,On,Money
Az gyorsan reagált, csak utána keletkeztek hiányosságok.
Fotó: Shutterstock

Most az Európai Unió történetének legnagyobb beruházási és hitelfelvételi programja, a 2021 júniusában elindított NextGenerationEU (NGEU) új adósságkezelési rendszere volt a vizsgálat tárgya.

Ebben a projektben vissza nem térítendő támogatásokat, valamint kölcsönöket nyújtanak a tagállamoknak – utóbbiakat 2058-ig kell visszafizetni.

Az Európai Bizottság a hagyományos „back-to-back” finanszírozási modelljétől eltérve 

diverzifikált finanszírozási stratégiát vezetett be, aminek a célja, hogy EU-s kötvények kibocsátásával 2026 végéig évi akár 807 milliárd eurót (297 ezermilliárd forintot) mozgósítson a tőkepiacokon.

Az EB diverzifikált finanszírozási stratégiája, amely függetleníti az egyes hitelfelvételeket a pénzeszközök folyósításától, jelenleg az unió alapértelmezett adósságkezelési módszere.

Nincs teljesítménymérés és beszámolás

A jelentés szerint a működés első évében a hitelfelvételi költségek megfeleltek a bizottság piaci helyzetének, és a világjárvány utáni helyreállítás érdekében 2022 júniusának végéig 195 milliárd euró (72 ezer milliárd forint) értékben az EB 65 NGEU-hitelfelvételi tranzakciót hajtott végre. 

Corona,Virus,Uncertain,Consequential,Costs,Concept,Symbol:,Closeup,Of,Isolated
Az Európai Bizottságnak pontosabban kell felmérnie és beszámolnia az unió adósságállományának kezeléséről. / Fotó: Shutterstock

Viszont nem határozta meg egyértelműen az adósságkezelési célkitűzéseit, ezért csekély volt a teljesítménymérés és beszámolás.

A kritika részletezése, hogy az EB nem számol be kellőképpen arról, hogy hogyan minimalizálja a hitelfelvételi költségeket,

a zöldkötvényekből származó bevételek mekkora hányadát költik el az EU környezetvédelmi osztályozási rendszerével, az úgynevezett taxonómiával összhangban.

Jorg Kristijan Petrovic, a jelentésért felelős számvevőszéki tag ebből következtetve jelezte: a bizottságnak finomítania kell a gyorsan kiépített kapacitásain és egyértelműbben kell jelentenie adósságkezelési teljesítményéről.

A gyors reakció jó pont

A pozitívumok közé tartozik, hogy az EU képes volt haladéktalanul hitelt felvenni a tőkepiacokról és kellő időben biztosítani a szükséges forrásokat, továbbá a bizottság az adósságportfólióval és a kockázatkezeléssel kapcsolatos valamennyi fő szabályozási követelménynek eleget tett, amivel kiszámíthatóságot biztosított és bizalmat keltett.

Businessman,Holds,Out,Euro,Money,Bag.,Mortgage,,Loan,Approval.,Easy
Majd 2058-ig kell rendezni a tartozásokat.
Fotó: Shutterstock

Az NGEU-val kapcsolatos bizottsági adósságkezelés biztatóan indult. Az eszköz ugyan ideiglenes, de az adósságszolgálat több mint harminc évig tart. A gyermekeinknek és az unokáinknak kell majd visszafizetniük

– összegzett a szlovén számvevő, Jorg Kristijan Petrovic.

Változott a környezet

Az NGEU-kötvények piaci hozamai hasonlóan alakultak, mint a hasonlóan magas hitelminősítésű tagállamok, például Franciaország és Ausztria kötvényeinek piaci hozama. A legtöbb befektető az Egyesült Királyságból származott, majd Németország és a Benelux államok következtek. 

Tavaly év eleje óta a növekvő piaci hozamok és az árfolyam-ingadozás minden kötvényt és értékpapírt, köztük az NGEU kötvényeit is érintette. 

A számvevők ezért szorgalmazzák, hogy a bizottság jobban mérje fel és számoljon be arról, hogy hogyan kezeli az Európai Unió adósságállományát, hogy a program összhangban legyen a nemzetközi bevált gyakorlatokkal.