A Tesla és a Rivian közelmúltbeli raliját látva egyre több befektető gondolkodik el azon, hogy vajon érdemes-e ismét beszállni valamelyik elektromosautó-gyártó cégbe.

Shanghai.china-august,2021:,Steering,Wheel,And,Dashboard,Inside,Li,Auto,Electric
A Li Auto egyik modellje. Fotó: Shutterstock

A kínai piacon a Tesla aktív közreműködésével kirobbant, őrült árverseny azonban meglehetősen riasztó, ezért úgy tűnik, egyelőre nem ismétlődik meg a szektor irreális felértékelődése.

Az HSBC befektetőknek szóló jegyzete szerint az amúgy is telített és hihetetlenül versengő globális autópiac még telítettebbé és versengőbbé válik – különösen Kínában.

Az Ázsiára, azon belül főként Kínára és Hongkongra fókuszáló brit bankház kínai autóipari kutatásokért felelős vezetője, Ding Ju-csian egyenesen arról írt, hogy az egyre fokozódó verseny egyszerűen nem fenntartható. Szerinte túl sok autómodellt vezettek be a kínai piacra.

Ding azt jósolja, hogy 

a kisebb és kevésbé fejlett gyártók kiszorulnak, ahogy a verseny erősödik. A nagyobb autógyártók az ország elektromosautó- (EV) piacának 73 százalékát fedik le – írja, azaz a maradék 27 százalékért 57 márkának kell megharcolnia.

Jelenleg egyébként körülbelül 600 robbanómotoros típus kapható az egykori Mennyei Birodalom területén, amelyekhez – véli Ding – a következő 12–18 hónapban újabb 250 modell csatlakozik. A tetejébe ezek 75 százaléka már elektromos meghajtású lesz.

A szakértő előrejelzése szerint 2023-ban akár 8,2 millió, 2025-ben pedig már évi 12,6 millió elektromos járművet is eladhatnak, míg az évtized végére már évi 22,6 milliós EV-értékesítéssel számol.

Kérdés tehát, hogy mely gyártók élhetik túl a tomboló kínai árversenyt, hogy az óriási húsos fazék közelébe jussanak. Nos, az HSBC úgy látja, a Tesla kivételével ezek mind kínai EV-márkák lesznek.

Ding különösen sokra tartja, és továbbra is vételre ajánlja a BYD-et, a Li Autót és a Geelyt.

A Tesla kiszorulása Kínából pedig szóba sem jöhet. Ehhez a legfrissebb adalék, hogy júniusban az árháború ellenére 20,6 százalékkal növelte eladásait, ráadásul idegen pályán, amely amúgy a világ legnagyobb autópiaca.

Elon Muskék az év hatodik hónapjában 74 212 Sanghajban gyártott EV-t adtak el Kínában, és 19 468 darabot exportáltak.

A Bloomberg adatai szerint a hatalmas ország autópiacát már egyértelműen a villanyhajtású modellek pörgetik. Idén az új EV-k értékesítése éves szinten 25,2 százalékkal, 665 ezerre nőtt, holott a teljes autópiac 0,5 százalékkal zsugorodott az előző év azonos időszakához mérten.

A Tesla robusztus eladásait továbbra is az év elején bevezetett árcsökkentések segítik, a Bloomberg megjegyzi, hogy az áprilisi sanghaji autókiállítás után a szállítások ismét élénkülni kezdtek, az EV-piac pedig továbbra is majd kicsattan az erőtől.

A témához közben a Mercedes is hozzászólt.  „Az árháború drámai méreteket öltött Kínában, különösen a volumenszegmensben” – mondta Markus Schafer, a Mercedes műszaki főnöke csütörtökön a PwC vezetési tanácsadó cég által szervezett online fórumon. 

„Még a kínai állami tulajdonú BAIC és SAIC gyártó, a Mercedes-Benz és a Volkswagen közös vállalati partnerei is szenvednek a jelenleg a BYD által dominált piacon.”

A Financial Timesban pedig arról írnak, hogy a kínai fejleményekre az európai autópiacon is oda kell figyelni, hiszen az árverseny hatására kialakuló túlkapacitást a vén kontinensre irányíthatja át Peking. 

Az olcsó és most már jó minőségű gépkocsik beáramlása ellen pedig az EU is csak óvatosan léphet fel, hiszen egyrészt a német gyártók kínai jelenléte miatt könnyen visszavághat az ázsiai óriás, másfelől egy átlagos elektromos autóba nagyjából ezer dollár értékű félvezetőt építenek be, amelyeket Kína jellemzően Európából szerez be.