Már jövőre tetőzhet a kínai benzinkereslet az elektromos járművek gyors terjedésének köszönhetően a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) és a Rystad Energy tanácsadó cég friss elemzései szerint. Mindez főként az ázsiai olajfinomítók számára jelenthet kihívást, noha a kínai állami olajóriások, a PetroChina és a Sinopec, csak 2025-re várják a csúcsot.

A benzinfogyasztás korai tetőzésével a kínai finomítók egyre erőteljesebben jelenhetnek meg az ázsiai exportpiacokon, ám idővel kénytelenek lesznek termelésüket egyre inkább más termékek – könnyűbenzin, dízel, kerozin – irányába terelni, ami a térség más finomítóinak a haszonkulcsát is erodálhatja.

Fotó: Liu Qiong / Xinhua / Xinhua via AFP

Toril Bosoni, a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) olajipari és -piaci vezetője szerint az új egyensúly kialakítása kihívás lesz a finomítók számára, melyek már most is egyre inkább elmozdulnak olyan termékek felé, mint a gázolaj, a kerozin vagy éppen a petrolkémiai alapanyagok.

A változás sebességét jól mutatja, hogy az elektromos járművek részaránya a kínai értékesítésekben az idei első 5 hónap során 28 százalékot tett ki, szemben a 2021-es 9 százalékos értékkel a kínai autógyártók szövetségének adatai szerint – írja a Reuters. Az ország már a vidéki körzetekben is igyekszik fokozni az elektromos autók terjedését, többek között a töltő-infrastruktúra kiépítésével.

Mindez ahhoz vezet, hogy az IEA szerint már 2024-ben eléri a csúcsát a kínai benzinkereslet, napi 3,7 millió hordós szinten, szemben a szervezet korábbi, 2025-re vagy 2026-ra szóló jóslatával. 

Ugyancsak napi 3,7 millió hordónál látja a kínai benzincsúcsot a Rystad Energy, szerintük ez már 2024 első negyedévében bekövetkezik, 

noha korábban 2024 és 2025 közöttre várták a csúcsot.

A kínai állami olajfinomító, a CNPC szerint valamivel később, 2025-ben következhet be a csúcs, amit a kereslet évi 2,3 százalékos csökkenése követhet 2026 és 2030 között. A Sinopec elnöke hétfőn szintén 2025-öt nevezte meg a benzinfogyasztás csúcsaként az országban, szerinte azonban Kína szigorúan ellenőrzi majd a finomítói kapacitásokat az átmenet idején.

Miután a világ első számú benzinfogyasztójának számító Egyesült Államokban már 2019-ben elérte a csúcsát a kereslet, és ez hamarosan Kínában is bekövetkezik, 2025-re többlet alakulhat ki az üzemanyagból, melynek mértéke 2028-ra akár a napi 1,3 millió hordót is elérheti, ha a finomítók nem változtatnak a kibocsátásukon – áll az IEA középtávú jóslatában.

Az előrejelzés szerint a jelenleg kiegyenlített piaccal rendelkező Észak-Amerika, Kína és India mindegyike nettó exportőrré válhat ekkorra, mégpedig napi 600 ezer, 900 ezer és 130 ezer hordónyi mértékben. Az újabb kínai finomítók esetében már látható az is, hogy főként a petrolkémiai alapanyagok termelésére fókuszálnak. Ennek ékes példája a legújabb óriásfinomító, a Shenghong Petrochemical: a kibocsátásának csupán 30 százalékát teszik majd ki együttesen a közlekedési üzemanyagok, vagyis a benzin, a gázolaj és a kerozin, míg a korábbi finomítók esetében ez még akár a 65 százalékot is elérte.

A kínai elektromos átállás klímaszempontból egyelőre nem biztos, hogy feltétlenül pozitív fejlemény, ugyanis az ország áramtermelésének többségét – a jelentős mennyiségű megújuló kapacitás üzembe helyezése ellenére – még a széntüzelésű erőművek biztosítják. Azonban míg Kína a világ legnagyobb széntermelője, kőolajból tetemes mennyiségű importra szorul.